Все про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно

Виконанням покладених на виконавчі органи Хмельницької міської ради повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень займається відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради.
У законодавстві України передбачений спеціальний механізм державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Особливості державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ми вирішили обговорити із начальником управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради Сергієм Гончаром.

— Сергію Костянтиновичу, розкажіть, будь ласка, коротко про відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
— У відділі працюють дев’ять державних реєстраторів та головний спеціаліст. До повноважень входить проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Інформацію про відділ можна знайти на сайті Хмельницької міської ради. Відділ розташований на вул. Пилипчука, 3. Додаткова інформація за телефонами: 65-10-13, 063-192-27-60.

— Для чого необхідна державна реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень?
— Державна реєстрація забезпечує офіційне визнання і юридичне закріплення державою прав фізичних і юридичних осіб на нерухоме майно. Відповідно до Цивільного кодексу України, якщо право власності на нерухоме майно підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації. Лише зареєстровані права мають юридичну силу перед іншими (третіми) особами. Тобто, лише після внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ви стаєте повноправними власниками нерухомості і можете юридично оформити правочин щодо відчуження майна.

— Хто може подати документи на проведення реєстраційних дій?
— Для проведення реєстраційних дій необхідна заява. Її можуть подати сам заявник (держреєстратор встановлює особу за паспортом громадянина України. Особа іноземця або особи без громадянства встановлюється за національним, дипломатичним чи службовим паспортом іноземця або іншим документом, що посвідчує особу); законний представник (державний реєстратор встановлює особу представника та перевіряє документ, що підтверджує повноваження законного представника особи); уповноважена особа (документом, що підтверджує повноваження діяти від імені іншої особи, є нотаріально посвідчена довіреність, видана відповідно до законодавства іноземної держави, або відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про особу, яка уповноважена діяти від імені юридичної особи. Довіреність в простій письмовій формі може підтверджувати повноваження виключно уповноваженої особи державного органу чи органу місцевого самоврядування).

— Який порядок державної реєстрації прав?
— Законодавством встановлений чіткий порядок реєстрації прав: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Держреєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів та/або відомостей Держреєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про держреєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Держреєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Держреєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва, майбутній об’єкт нерухомості та їх обтяження, про об’єкти та суб’єктів цих прав; 7) формування витягу з Держреєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

— Яка вартість адміністративних послуг?
— Розмір адміністративного збору залежить від прожиткового мінімуму для працездатних осіб на поточний рік. На сьогодні за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно треба сплатити 300 грн, за державну реєстрацію обтяження — 150 грн, за державну реєстрацію іншого речового права —150 грн, за внесення змін до ДРРПННМ — 120 грн, за надання інформації з ДРРПННМ у паперовій формі — 80 грн.
Проте законодавством передбачено коло осіб, які звільняються від адміністративного збору. Це фізичні та юридичні особи — під час проведення держреєстрації прав, які виникли та оформлені до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному Законом; громадяни, віднесені до категорій 1 і 2 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи; громадяни, категорії 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно проживають до відселення чи самостійного переселення або постійно працюють на території зон відчуження, обов’язкового і гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали в зоні обов’язкового відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення — не менше трьох років; громадяни, категорії 4 потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно працюють і проживають або постійно проживають на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що станом на 1 січня 1993 року вони прожили або відпрацювали в цій зоні не менше чотирьох років; особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни, учасники антитерористичної операції, учасники здійснення заходів із забезпечення нацбезпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф у Донецькій та Луганській областях, яким надано статус особи з інвалідністю внаслідок війни або учасника бойових дій, та сім’ї воїнів (партизанів), які загинули чи зникли безвісти, і прирівняні до них особи; особи з інвалідністю I та II груп; громадяни України, об’єкт нерухомого майна яких знищений внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф проти України, — під час проведення державної реєстрації припинення права власності у зв’язку із знищенням об’єктів нерухомого майна та державної реєстрації права власності на об’єкти нерухомого майна, придбані (проінвестовані/профінансовані) з використанням житлового сертифіката на придбання об’єкта житлової нерухомості; Нацбанк України; органи державної влади, органи місцевого самоврядування; інші особи за рішенням сільської, селищної, міської ради, виконавчий орган якої здійснює функції суб’єкта державної реєстрації прав.

— Який строк проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав?
— Строк не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі прав. Проте є можливість провести державну реєстрацію права власності та інших речових прав у скорочені строки. Тоді адміністративний збір буде більшим.

— Чи є порушенням законодавства, коли в людини є свідоцтво про право власності чи інший правовстановлюючий документ, але відомості про те, що вона є власником майна, не внесені до Держреєстру речових прав на нерухоме майно?
— Ні. Правовстановлюючий документ уже посвідчує право власності особи, проте офіційне визнання і підтвердження державою факту набуття, зміни або припинення речового права на нерухоме майно здійснюється шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру прав. Тому перш ніж відчужувати або заповідати майно, потрібно його спочатку зареєструвати. Законодавство не передбачає строку, протягом якого потрібно зареєструвати майно.

— Поясніть, у яких випадках потрібно подати повідомлення Бюро технічної інвентаризації про наявність/відсутність зареєстрованого права власності на нерухомість для державної реєстрації прав?
— Останніми роками процес держреєстрації прав на нерухоме майно постійно зазнає реформування. Спершу процес реєстрації проводило БТІ, потім ці функції передали Державній реєстраційній службі України. Після 2013 року офіційне визнання та підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно здійснювалось шляхом внесення відповідного запису до електронного Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Тому для проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, державному реєстратору необхідно отримати документ про підтвердження цього факту в разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах. Таким документом є повідомлення БТІ.

— Запровадження воєнного стану в Україні суттєво змінило життя кожного громадянина і держави в цілому. Чи відбулися зміни у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень?
— Так, з метою забезпечення та захисту прав і законних інтересів власників, інших правонабувачів нерухомого майна було внесено ряд змін. Найголовніше, на що слід звернути увагу, змінилися положення щодо територіальності. До внесення змін було передбачено, що державна реєстрація прав проводиться в межах області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням нерухомого майна. Тепер державна реєстрація права власності та інших речових прав на нерухоме майно, місцезнаходженням якого є АР Крим, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська області, місто Севастополь, проводиться незалежно від місцезнаходження такого майна. Права на майно в інших областях проводиться в межах цих областей, міста Києва.

— Міністерство цифрової трансформації України разом з іншими органами державної влади та міжнародними партнерами за останні роки сприяли впровадженню електронних послуг у багатьох сферах економіки. Чи можна здійснити державну реєстрацію прав на нерухоме майно через портал Дія?
— Так. Можна скористатись сервісною послугою з подачі електронних заяв у сфері державної реєстрації прав у ДРРП. Це стосується прав, які виникли та були зареєстровані до 1 січня 2013 року, коли було запроваджено Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (ДРРП). Заяву може подати один із власників майна, щодо якого подається заява або уповноважена особа. Ця послуга доступна у Львівській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Чернігівській, Закарпатській, Рівненській, Дніпропетровській, Полтавській, Київській, Кіровоградській, Запорізькій, Чернівецькій області та в Луцьку Волинської області. Завдяки масштабуванню послуги на порталі Дія значно більша кількість громадян зможуть онлайн подати заяву на реєстрацію, без потреби йти до державного реєстратора. Це особливо актуально для жителів Харківської, Чернігівської, Київської, Запорізької областей, які є одними із найбільш постраждалих внаслідок агресії рф.

Back to top button