Як захиститись від фейків та інформаційних маніпуляцій?
У книгозбірнях централізованої бібліотечної системи Хмельницької громади розпочалися заходи з нагоди Глобального тижня медійної та інформаційної грамотності. Про це інформує сайт міської ради.
Уперше Глобальний тиждень медійної та інформаційної грамотності відзначили восени 2012 року за ініціативи ЮНЕСКО. Цьогоріч подія проходитиме з 25 жовтня по 1 листопада. У країнах всіх континентів триватимуть загальнодержавні та локальні заходи різних форматів. Передовсім метою ініціативи є підвищення рівня обізнаності суспільства про медіаграмотність, розвиток критичного мислення.
Десятки Телеграм-каналів, сайтів, тисячі блогерів — крізь усе це павутиння в соцмережах протягує щупальця ворожа російська пропаганда, яка намагається «вибити» українців з реального інформаційного простору, впливаючи на наше сприйняття світу, України і реальних подій. Хочеш захиститись від московської брехні — учись її розпізнавати. І не лише живучи в Україні. По усьому світу з розвитком Інтернет-технологій маніпулятивні інформаційні війни стали реальністю.
А від початку повномасштабного вторгнення для нас тема медіаграмотності стала національним пріоритетом і привернула увагу великої всього суспільства. Де правда, а де маніпуляція, хто свій, а хто ворог? Цими питаннями переймаємося щодня. Ми дедалі більше усвідомлюємо небезпеку дезінформації та прагнемо бути обізнаними й захищеними. Кожен з нас постійно знаходиться в потоках інформації, яку ми щоденно отримуємо, не усвідомлюємо і не опрацьовуємо як слід. Тому медіаграмотність повинна стати необхідним і обов’язковим елементом повсякденного життя кожного свідомого громадянина, особливо зараз, в умовах війни.
За повідомленням міської централізованої бібліотечної системи, першим тематичним заходом книгозбірень ЦБС у громаді став тренінг “Медіаграмотність — вимога часу”, який відбувся в центральній публічній бібліотеці. Його учасниками стали третьокурсники торговельно-економічного фахового коледжу ДТЕУ”. Модерувала зустріч заступниця директора ЦБС Світлана Сінькова. Спершу взялися за саме поняття “медіаграмотність”, далі перейшли до аналізу новин. Успішно виконали вправу “5 кейсів”, з допомогою котрої визначали, наскільки важливо людині володіти відповідними навичками та застосовувати їх на практиці.
“Уміння орієнтуватися в інформаційному світі, розрізняти інформацію за якістю, уміти її шукати та перевіряти — життєво необхідна навичка, надважлива компетентність сучасної людини”, — дійшли спільного висновку учасники. Кожен з нас, коли приймає рішення, керується переважно або фактами, або емоціями. На фактах базується інформування, але воно часто “програє” через емоційну нейтральність, відсутність прямих закликів, обіцянок простих рішень і яскравих емоцій. Натомість тиск на адресата, обіцянки, заклики, емоційні судження — усе це є у великій кількості в іншому контенті, який не стільки інформує, скільки чинить вплив на адресата з метою зміни його ставлення чи поведінки. До цього типу контенту належать реклама та пропаганда”, — зазначила Світлана Сінькова, звертаючись до молодіжної аудиторії.
Під час тренінгу учасники вчилися розрізняти факти і судження, впізнавати маніпуляції, розвивати критичне мислення, оцінювати якість новинних матеріалів.
Ольга Озерна