Навчання без меж у режимі “війна”
За інформацією департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради, нині 854 дітей переселенців стали учнями хмельницьких навчальних закладів. А загалом школи області поповнилися майже 4 тисячами юних українців,сім’ї яких нині перебувають у громадах нашого краю. Для місцевих школярів онлайн навчання розпочалося з 9 березня, для переселенців — з 14-ого, втім, щотижня новачків більшає, адже потяги з регіонів, де тривають воєнні дії, продовжують надходити, і лише в Хмельницькому , за даними міського штабу допомоги вимушеним переселенцям, нині мешкає майже три тисячі дітей переселенців різного віку. Найбільше школярів прийняв наш обласний центр, і фактично всі освітні заклади громади мають новачків. Втім, не лише діти з “гарячих” регіонів визначають особливості нинішнього освітнього процесу.
Коли хмельницькі учителі нині розпочинають онлайн уроки, учнівська аудиторія нагадує географічну карту Європи: понад сто наших школярів спілкуються з педагогами та однокласниками тепер з Польщі, Німеччини, Чехії та інших країн. Майже тисяча школярів хмельничан тимчасово мешкають в західних регіонах. І така розширена форма занять не створює комунікаційних бар’єрів: допоміг досвід дистанційки під час “ковідного” карантину. До речі, як повідомила в. о. директора департаменту освіти і науки міської ради Ольга Кшановська, згідно з рекомендаціями МОНУ, учитель не обов’язково повинен фізично перебувати на місці робити, головне, щоб він був у процесі і працював з учнями відповідно до освітнього завдання.
— Наш педагогічний колектив приступив до роботи після вимушених тижневих канікул, які тривали з 25 лютого по 8 березня, у стовідсотковому складі, загалом — це 89 учителів, які працюють у 39 класах, з першого по одинадцятий, — розповідає директор НВО № 5 ім. С. Єфремова Андрій Яківчук. — В онлайн форматі щоденно працюють групи продовженого дня. Проводимо щоденний моніторинг присутності учнів на уроках, їх кількість нині нестабільна, і це зрозуміло, адже чимало школярів навчаються онлайн у школах, де тимчасово мешкають, але більше половини наших учнів щоденно працюють зі своїми педагогами предметниками, особливо старшокласники. Форма навчання без меж, тобто приєднуватись до онлайн навчання в час воєнного стану можуть усі бажаючі діти, які нині мешкають в місті. У нас найбільше учнів з Києва та Харкова. Втім, коли є перевантаження, надаємо перевагу тим, хто адресно мешкає в межах нашого мікрорайону. Форма роботи синхронна, тобто в межах реального часу, і асинхронна, тобто довільна. Це мотивовано тим, що коли звучить сигнал тривоги, потрібно йти в укриття, де не в усіх є інтернет- сполучення. Тоді урок можна переглянути у відеозапису, його обов’язково роблять педагоги. Працюємо в освітній платформі Google meet, вона найбільш апробована і універсальна.
Враженнями від навчання в НВО №5 ділиться Вікторія, мама п’ятикласника Віталія, з Харкова: ”Уроки тривають півгодини. З деяких предметів вчителі відправляють відео з поясненням теми. Але на більшості уроках вони спілкуються з учнями напряму. Щодо домашніх завдань, то їх задають та перевіряють. Трохи незвично, адже колектив повністю новий, але, в цілому, вчитися сину подобається. До того ж, у хмельницькій школі він вже добре “підтягнув” знання української”.
Майже 30 учнів переселенців стали й учнями 5-11 класів міської гімназії № 2. І, що важливо, підкреслив директор закладу Віктор Байдич, всі їхні гімназисти продовжують навчання у рідних класах, хоч мешкають зараз тимчасово в Італії, Польщі та Німеччині. “Жоден педагог з нашої гімназії не покинув міста, ми всі патріоти, – каже Віктор Григорович. – Тому й навчаємо, і всі волонтеримо з першого дня війни. Що найважливіше у цих освітніх умовах? Найперше — психологічне розвантаження. Наші педагоги разом психологами розробили алгоритм навчання, де на першому місці — спілкування. Хоча ми й завдання даємо, оцінки ставимо. Але дехто з батьків попервах скаржились, що діти менш завантажені, ніж зазвичай. Але нині примушувати дітей посилено навчатись не зовсім доцільно, адже їх психіка й та перевантажена дуже тривожною інформацією про перебіг воєнних дій, бомбування, обстріли, небезпеки і т. д. У чому є проблеми? Звісно, підручники. Адже коли люди втікають від війни, книжки і зошити не на першому плані. Тому ми видаємо книги нашим переселенцям із шкільної бібліотеки, а ті, хто перебуває за межами міста, користуються онлайн підручниками. Ми провели нараду з класними керівниками, з ними всі учні на цілодобовому зв’язку, тому ситуацію моніторимо щоденно, детально знаємо про потреби наших гімназистів і тут, на місці, і за кордоном. Найбільше питань в дітей до якості інтернету. З-за кордону, приміром, легше навчатися, ніж з подільського села, де інтернет- покриття слабше”.
У багатьох хмельницьких школах, крім тих, які розташовані в середмісті, нині облаштовані й місця для тимчасового мешкання переселенців. “У нашій гімназії ми облаштували сто таких місць — в бібліотеці, в актовому і спортивному залах, — розповів Віктор Байдич. — Із центру допомоги вимушеним переселенцям нам передали ліжка, матраци, постільну білизну, засоби гігієни, продуктові набори. Багато одягу, продуктів, засобів гігієни принесли й наші батьки. Поки що переселенці не мешкають у закладі, але ми готові у будь-який час доби приймати біженців.”
До речі, аби знайти місце для ночівлі і кількаденного перебування, дуже зручно користуватись чат-ботом міської ради, де вказані всі місця. І люди, які рухаються в напрямку Хмельницького, можуть заздалегідь про це повідомити і отримати відповідну інформацію.
Мій онук киянин також став хмельницьким третьокласником ЗОШ №10 , вже познайомився з новим однокласниками, і вони спілкуються й поза межами урочного часу. І що приємно вразило: учителька цікавиться, як діти засвоюють урок не лише в процесі навчання, а й спілкується й після занять: це зближує і допомагає додати бар’єри і відчувати, що дитинство навіть в умовах воєнного стану — це особливий вік, який потребує комунікації, особливо позитивної.
“У нашому класі троє діток переселенців з Києва і Харкова, — каже учителька третього класу цієї школи Марія Денисюк. — Але й дехто з хмельничан нині за межами міста. — Знаєте, вони дуже змінились, війна їх зробила дорослішими. Їм хочеться виговоритись, розповісти свої враження. Це мене, досвідчену учительку, доводить до сліз, особливо, коли слухаєш родинну історію: мама з дітьми вирушає в Польщу, тато довозить їх до кордону і повертається додому, в тероборону, і ця невідомість , новизна дітей дуже тривожить. Уроки часто переривають сигнали тривоги. А минулого тижня сирена гуділа тричі. І коли я останнього разу вибиралась з підвалу, мої учні всі вже були за моніторами і перепитували, чому я так так довго не вмикалась. Знаєте, що радує: жага дітей до навчання. Коли була “ковідна” дистанційка, їх умикалось менше, а зараз усі — не треба й нагадувати. Сьогодні п’ятниця, ми всі попрощались до понеділка. І я хочу найбільше, аби в понеділок всі мої діти знову були біля екранів”.
Тетяна Слободянюк