Цифровізація соцпослуг: як працює?
Для того, щоб спростити отримання соціальних послуг, допомог та пільг, зробити їх більш зручними і прозорими, надати можливість їх оформлення онлайн, триває цифровізація в масштабах усієї країни.
Насправді, ця необхідність назріла давно. Адже часто одні й ті ж довідки чи документи людям, яким необхідна допомога вже й зараз, необхідно було носити між різними державними й соціальними установами, ще й вистоювати в чергах під кабінетами. Втрачалися дорогоцінний час, мотивація й наростала соціальна напруга. І лише з 2019 року, коли з’явились перші цифрові документи та послуги на порталі Дія, ця проблема зрушила з місця.
У вересні цього року в Україні запрацював веб-портал електронних послуг Мінсоцполітики, де охочі можуть зареєструватися в електронному кабінеті, аби отримати соціальні послуги в е-форматі, сформувати звернення на отримання необхідної послуги, ознайомитися з видами послуг (їх поки 25) тощо.
Нині соціальні служби тестують новий формат роботи. Адже усі соцпослуги в Україні будуть цифровізовані.
Аби обговорити практичні питання та рекомендації щодо новації, з ініціативи міського центру соціальних служб та ГО “Рівність в дії” у Хмельницькому відбувся круглий стіл. Він охопив 161 учасника-надавача соцпослуг з 48 із 60 громад області, були присутні також представники Мінсоцполітики України, викладачі трьох вищих освітніх закладів області, які готують спеціалістів соціальної сфери. Під час зібрання учасники зосередили увагу на новаціях та цифрових технологіях, які впроваджуються державою у соціальній сфері. Зокрема, це єдина інформаційна система, що обʼєднує усі реєстри надавачів та отримувачів соціальних послуг. Представники територіальних громад ставили багато запитань, окреслили загальні проблеми, говорили про тісну співпрацю між різними структурами, аби налагодити конструктивний діалог. Наразі надавачі послуг бачать нормативно-правові колізії, виникають технічні питання в роботі порталу. Усі ці проблеми й рекомендації у Мінсоцполітики обіцяють вивчити й доопрацювати.
“Громадська організація “Рівність в дії” взяла на себе сміливу амбіцію: об’єднати надавачів соцпослуг, тому що, аби реєстр соцпослуг працював коректно, легко, то треба, щоб самі експерти були достатньо експертними в цьому напрямку”, — каже Наталя Савіцька, голова ГО “Рівність в дії”, а тоді вже будемо виходити на цільову аудиторію — отримувачів соцпослуг. Адже, за інформацією Хмельникої ОВА, їх в області 176 367. Це дуже велика кількість людей, які потребують соціальної підтримки.
Цифровізація соціальних послуг та кейс-менеджмент — це не лише тренд, а й гостра необхідність, особливо нині в умовах війни. Кожна людина, незалежно від її соціального статусу чи стану здоров’я, має отримувати рівний доступ до якісних послуг.
Жанна Бойчук