Хаос і янголиці: хмельницький аматорський театр “Дзеркало” завершив театральний сезон прем’єрною виставою про війну

Під завісу 69-го сезону аматорський театр «Дзеркало» показав глядачеві наповнену експресією  і символами трагікомедію «Вражена Тетяна»  за п’єсою сучасного грузинського драматурга Лаші Бугадзе. І хоча п’єса – рефлексії автора на події російсько-грузинської війни 2008 року,  на стан суспільства, ці емоції нам, українцям,  зрозумілі зараз, коли війна відбувається не лише на території, а й у наших головах, вчинках, очікуваннях. І для автора важливий не підсумок, а сам процес повільного дозрівання, можливо, очищення  у зовнішньому хаотичному потоці життя. Умовно жанр вистави – абсурд, де немає стрункого сюжету, де,  здається, відсутні час й місця дії,  де панують ірраціоналізм, абсурдні ситуації, змішані з реальністю, словесний нонсенс,  бунт проти «здорового глузду» й усталеної нормативності, яка вже «вчорашня». За символікою сценічного  комізму глядач відчуває, як в цьому хаосі  колективних емоцій  народжуються нове: нові герої, нові активності.

І ще одне ламання стереотипів: поняття «аматорський  театр» не означає другорядний, а, навпаки, такий, що шукає несподівані  форми самовираження, вільну символіку імпровізацій, для яких не існує академічних табу, тут важлива природність, енергія  самовіддачі, яка заряджає й глядача. Що й відбулося у день прем’єри. Закономірно, що місцем дії обрано експериментальну  сцену  театру ім.Старицького, де й творяться ось такі зухвалі і захоплюючі  імпровізації, чого й досягли режисер і актори. У виставі немає головного героя,  тут головне – внутрішня активність  кожного персонажу, «маленької» людини, що потрапила в хаос великої біди.

Фактично,  акторський колектив – це маленький зліпок величезного суспільства у війні. Зовні усі герої схожі – в однаковому одязі, з невиразними попередніми  історіями, тобто, така собі «маса», яка потрапила в обставини, де потрібно приймати власні рішення, приміряти до свого «я»  нову реальність, яка попервах видається абсурдом. Назву всій виставі дала новела «Вражена Тетяна», в якій героїня вражена тим, що її чоловік, її герой, справжнісінький мачо, по якому зітхали суперниці, у війні став ніким. А героєм війна зробила якогось невдаху, котрого й у дворі та на вулиці не помічали, а він тепер повернувся героєм, здійснив подвиг. У цьому сюжеті – й наша реальність, наші герої, які в так званому мирному житті  були, можливо, отими «нікими». А ще  війна визволила жіночу енергію: адже чоловіки воюють, і на жіночі плечі «впали»  нові обов’язки, нова відповідальність, а звідси й  влада. Своєрідний бунт порожніх каструль  асоціюється з цією жіночою  владою: захочу нагодую, не захочу – ні. І каструля для господині – це її зброя, влада, її  сила.

Цей гротесковий комізм асоціативно побудований також на образах двох янголів. Перший – традиційний, в якому проглядається чоловіча подоба з общипаними  жалюгідними крильцями, який безуспішно намагається переконати всіх, що він, справді, посланець небес, але його скимління лише дратує. А в  фіналі вистави величаво з’являється янголиця з величезними білими крильми, якими здатна огорнути і захистити всіх. І в цьому сенс: хоч про війну існує  усталений вираз, що в неї «нежіноче обличчя», насправді, жінка – символ антихаосу, жінка – це доцільність, усталеність,  це саме життя, яке вона народжує   і гармонізує. Звісно, головне – без перебору. Але це вже інша історія.

До речі, вперше виставу «Вражена Тетяна»  аматорський театр показав у 2019 році, з нею отримав перемогу на міжнародному конкурсі. Нове дихання виставі про грузинську війну  дала наша, українська. І сам Дмитро Гусаков знає про відчуття війни з власного життя, адже з перших її днів став у лави захисників. І нові акценти у виставі – це й його власні рефлексії. До речі, у виставі він і режисер, і актор, і оповідач від першої особи, який гортає книгу буття і ділиться  з цим із глядачами.

Нині в мистецькому середовищі тривають дискусії, якими мають бути книги, фільми, вистави про українців у війні. Культура та мистецтво зараз змінюють формати, відповідно до запитів суспільства, формується  зовсім новий контент сучасної української культури, яка народжується на наших очах.У ній – емоції  нашого нинішнього дня. Та й загалом мистецтво оперує не інформацією, а емоціями. А вони правдивіші за будь-яку інформацію. І головна емоція  –  в українцях немає страху, а сміх робить нас сильнішими і об’єднує, цьому переконали  учасники прем’єрної вистави.

Тетяна Слободянюк.

 

Back to top button