Категорія “16+”: юні підприємці ярмаркували в Хмельницькому
Перший міжобласний ярмарок молодіжного підприємництва “JUNIOR EXPO-2024” відбувся в неділю у Хмельницькому в парку імені Чекмана. Його учасниками стали 48 учнівських мінікомпаній із 31 закладу профтехосвіти Хмельницької та Вінницької областей. Загалом понад 200 здобувачів профтехосвіти представляли і продавали продукцію своїх мінікомпаній, проводили майстер-класи.
Організатор освітнього бізнес-заходу ГО “Джуніор Ачівмент Україна”, яка є частиною міжнародної неприбуткової мережі “Junior Achievement” і в 2023-2024 навчальному році розпочала співпрацю з 24 закладами професійно-технічної та фахової вищої і передвищої освіти Хмельницької області. Як зазначила менеджерка ГО “Джуніор Ачівмент Україна” Віра Другова, в координації з департаментом освіти і науки Хмельницької ОВА, менторами навчальної програми “Компанія” учні та їхні наставники отримали досвід заснування власного підприємства, написання бізнес-плану, фінансового обліку та звітності, а також готовність до викликів дорослого життя. Протягом восьми місяців відбувалися юнацькі табори підприємництва, зустрічі з однодумцями, презентації.
У торговельних наметах на вітринних викладках — розмаїття кондитерських виробів, колекції вишуканих десертів, бомбонів. тортів, кремів, та багато іншого смачного товару, дизайнерські прикраси та аксесуари для домівки й одягу, вироби ручної роботи, сувенірна продукція, новинки екологічних інновацій та ін. Хмельничани та гості міста мали чудову нагоду не лише побачити, як наша талановита молодь втілює в життя свої ідеї, а й придбати цю продукцію для себе.
Поруч у торгових ятках пропонують свій юні підприємці з різних куточків Хмельниччини та Вінничини. Мінікомпанія з Деражнянського районного Центру профтехосвіти торгує продажу різноманітною кондитеркою. “У нас в училищі є кухня-лабораторія, ми все перевіряли і виготовляли в точності за рецептами”, — кажуть деражнянці. Поруч кондитери з Вінничини, з Погребища, з ВПУ №42. Цікаво, що учасники команд навчаються за різними профілями, не пов’язаними з бізнес-ідеями. Двоє хлопців з цієї мінікомпанії — майбутні електрозварники, але вирішили спробувати себе в підприємницькому проєкті. Чимало покупців обступили ятку мінікомпанії з Хмельницького політехнічного коледжу, тут дівчата продають фільтри для води з сертифікованим італійським картриджем. Студентки детально розповідають про свою продукцію, її переваги та застосування. Власну випічку продають учні Плужненського професійного аграрного ліцею розповідає їх консультантка Тетяна Кушнірук. Частину вторгованих грошей з цієї продукції також передадуть на ЗСУ. Мед із власної пасіки продає Максим Житник, хлопець каже, приїхав із Вінниччини, де вчиться у ВПУ №14. Там навчається й готувати крем-мед. Сьогодні має вісім його видів: “Багато різних смаків: малина, смородина, мед із шоколадом, шоколад-горіх”.
Підприємці з Хмельницького професійного ліцею виставили вироби для інтер’єру, дизайнерські прикраси для дому і одягу. Кажуть, що вже освоїли інтернет-продаж, знають запити. Дизайнерські троянди і композиції з металу — продукція мінікампанії Хмельницького ВПУ №4. Уже по цих виробах зрозуміло, що в хлопці дружать і з металом, сучасними технологіями і з творчістю. Дівчата з Кам’янець-Подільського центру професійно-технічної освіти свою продукцію орієнтують на туристів: мінікомпанія “Подільські перлини” виготовляє вишукані прикраси з бісеру з патріотичною символікою. Самі й займаються рекламою, продажем через соцмережі. Інша сувенірна продукція в бізнес-команди з Тульчинського ВПУ №41 Вінницької області: оберегові прикраси, ляльки-мотанки. Дівчатка кажуть, що вони активні учасниці благодійних ярмарків для ЗСУ. Також у ході ярмарку діяли майстер-класи та соціальна перукарня.
Споглядаючи якісне розмаїття продукції , навіть забуваєш, що їх виготовили “з нуля”, з ідеї 16-18-річні учні та студенти, які пройшли великий шлях до реалізації своїх планів і довели, що молодь здатна на багато корисних справ, їй потрібно просто вчасно підставляти плече і довіряти.
“Надзвичайно крутий захід і надзвичайно важливий результат, бо надто довгим, насиченим був весь процес. Це не просто підсумок, а свідчення того, що попри війну, яка триває в Україні, ми далі розвиваємося, живемо, працюємо, навчаємо молодь, — сказав, звертаючись до юних підприємців, заступник Хмельницького міського голови Микола Ваврищук. — Підприємництво — це дуже складно, це часто ризик, але це те, що дає поштовх до розвитку. Завдяки бізнесу сьогодні наповнюємо бюджет, допомагаємо ЗСУ. Маючи ці навики, ви маєте шанс розвиватись далі. Хмельницька міська рада має дуже багато програм, які можуть вам допомогти в майбутньому. Це навчальні курси, конкурс стартапів, різні проєкти, які дозволяють отримати перший стартовий капітал для бізнес-ідей”.
Україна потребує сталого бізнесового розвитку, потребує креативної молоді, яка прагне успішної самореалізації, щоб в вже в недалекому майбутньому розвивати нашу країну.
Тетяна Слободянюк