Комунальне тепло: воєнні виклики і “заморожені” тарифи

Вислови “критична інфраструктура”, “комунальний фронт” стали зрозумілими кожному українцю від початку повномасштабної війни. Наслідки терористичних атак взимку 2022-2023 року стали викликом, ще одним уроком виживання, який і ми, хмельничани, засвоїли. Й оцінили відповідальність і професіоналізм працівників МКП “Хмельницьктеплокомуненерго”, які стабільно забезпечують наші оселі звичним комфортом попри ворожі масовані обстріли, цілодобово перебувають у повній готовності до непередбачуваних ситуацій і продовжують модернізацію виробництва.

Як вдається витримувати напружений графік, як проходить опалювальний сезон, враховуючи, що, крім ворожих ракет та шахедів, січень вдарив морозами уже з перших днів? І це не всі труднощі цього періоду. Як відомо, згідно із Законом України “Про воєнний стан”, тарифи для споживачів є незмінними на весь час дії воєнного стану, хоча реальна вартість таких послуг вдвічі більша. Левову частку компенсації за різницю в тарифах обіцяв взяти на себе уряд. Однак державний борг з компенсації різниці в тарифах та впроваджена методика розрахунків за газ створила нові ризики для підприємств комунальної енергетики. На початок опалювального сезону 2023 року заборгованість держави з різниці в тарифах складала близько 36 млрд грн. За попередніми розрахунками, у 2024 році ця різниця перевищить 54 млрд грн. При цьому підприємства ТКЕ продовжують оплачувати борги за газ, сформовані через невиконання державою своїх зобов’язань з компенсації різниці в тарифах. І, незважаючи на фінансово-економічні труднощі, галузь втримує позиції і вибудовує стратегію, визначену програмою розвитку “Хмельницьктеплокомуненерго” на 2023-2027 роки.
Про те, як комунальники готувались до нинішнього опалювального сезону, як він проходить, які виклики доводиться долати — в розмові з директором МКП “Хмельницьктеплокомуненерго” Володимиром СКАЛІЄМ. 

— Володимире Михайловичу, насамперед, від імені хмельничан дозвольте висловити вдячність вашим колегам за тепло і комфорт у наших домівках, бо вже всі ми усвідомили, як наполегливо і жорстоко російські терористи прагнуть знищити критичну інфраструктуру: недавні масовані обстріли ракетами та шахедами є тому свідченням. Тепер ще й морози випробовують енергетику на стійкість. Як працює в таких умовах теплова галузь?
— Ці обстріли, на щастя, нас не зачепили, скажемо так. Тому всі служби на місцях виконують поставлені завдання. Навантажень у ці січневі дні, звісно, додала погода. Однак протягом ремонтного періоду ми виконали великий комплекс заходів, уся система підтримується в робочому стані.

— Багато ваших колег, підлеглих перебувають у лавах ЗСУ, також чимало техніки відправлено на позиції і у прифронтові території. Як вдається тримати структуру галузі, поповнювати кадровий резерв, враховуючи це?
— Так, це проблема, бо частина наших працівників з перших днів війни були призвані, інші пішли добровольцями, воюють донині. Ми підтримуємо з ними зв’язок, надаємо посильну допомогу, коли звертаються зі своїх підрозділів. Це ж наші люди, ми не можемо про них забувати. Звісно, ситуація непроста. З тих, що залишились, частина звільнилась за пенсійним віком, тож необхідні обсяги завдань виконуємо наявним складом.

— Комунальна галузь є однією з найважливіших для життєдіяльності міста. Ви відчуваєте підтримку влади?
— Так, минулого року наша галузь отримала понад 200 мільйонів гривень з міського бюджету. Частина цих коштів пішла на підтримання фінансових розрахунків з постачальними організаціями, а інша частина, 80 мільйонів гривень, була направлена на придбання обладнання, на заміну теплових мереж, реконструкцію, модернізацію котелень. Тобто, крім власних коштів, ми скористались вагомою допомогою міської влади. Відповідно, виконали досить великий обсяг робіт, а це непросто за такий короткий період, як літо, хоча, як вже згадувалося, і людей не вистачало, і техніки. Нам вдалося впоратися з усім обсягом запланованого. Ми замінили понад 5 кілометрів теплових мереж у двотрубному вимірі, це в сумі 10 кілометрів ізольованих труб. Тому все це дозволяє проходити стабільно опалювальний період.

— Чи будуються зараз нові котельні, якщо говорити про модернізацію цієї ланки, згідно з програмою розвитку підприємства на 2023-2027 роки?
— У планах є побудувати твердопаливну котельню в Південно-Західному мікрорайоні. Але на цей рік буде скорочене фінансування з міського бюджету, і це зрозуміло, бо в пріоритеті є допомога фронту.

— Це відіб’ється на споживачах послуг, на тарифах за опалення і гарячу воду?
— Згідно із законодавством, ми щороку тариф переглядаємо, але в зв’язку з тим, що діє воєнний стан, тариф залишається таким, яким був на 24 лютого 2022 року. Хоча він встановлений з 1 січня 2019 року. Для населення це 1480 гривень за одну гігакалорію. І нагадаю: в Україні наш тариф залишається досі одним із найнижчих.

— Собівартість виробництва та постачання тепла й гарячої води є вищою, ніж встановлені тарифи. Чи передбачена державна компенсація в тарифах на 2024 рік?
— Реально наш тариф сьогодні відшкодовується на 60 відсотків. А решту, 40 відсотків, держава має компенсовувати. Ну от, починаючи з кінця 2021 року, ця різниця “набігає”, і поки що її нашому підприємству ніхто не компенсував. Споживачі цього, звісно, не відчувають, тариф залишається незмінним. Як буде далі? Яке буде прийняте рішення? У Законі України “Про правовий режим воєнного стану” чітко зазначено, що має застосовуватись тариф, який діяв на 24 лютого 2022 року і ще декілька місяців після завершення воєнного стану. Але те, що цей тариф має бути іншим на сьогодні, це так.

— Ви маєте купувати газ, електроенергію, щоб галузь працювала. Які вибудовуєте стосунки з вашими партнерами?
— У нас робочі стосунки. Партнерам також потрібно якось існувати, виплачувати зарплати, розвиватись, виконувати завдання, ми це розуміємо. З “Хмельницькводоканалом” на 1 січня розрахунки повні, так само з “Хмельницькгазом”, із енергетиками. У нас є й власна електроенергія, однак її розподіл та передачу забезпечує “Укренерго”, обленерго, і з ними ми також намагаємося не мати боргу. Так, є заборгованість перед єдиним постачальником. Це “Нафтогаз Трейдинг”. Суми досить великі, тому що тариф є економічно необгрунтованим.

— У програмі розвитку МКП “Хмельницьктеплокомуненерго” велика частина стосується альтернативних видів енергії.
— Ми вже працюємо на альтернативній енергії: це ті ж твердопаливні котельні. Нині запущені п’ять котелень на повну потужність, які працюють на паливній трісці, відповідно маємо економію газу. В минулому році здійснили модернізацію твердопаливної котельні на вулиці Бандери. Всі три котли, які були там встановлені, економлять дорогий природний газ.

— Які головні виклики показав минулий рік? Як вони вплинули на підготовку нинішнього опалювального сезону?
— Якщо порівняти з минулим опалювальним періодом, коли був перший великий приліт 10 жовтня 2022 року, то після нього наступні листопад та грудень для нас були дуже складними, оскільки була відсутня електроенергія. Але ми не могли допустити, щоб зупинились котельні на 6-7 годин. У великих котельнях встановили когенераційні установки, які виробляють електроенергію. Для малих та дахових котелень ми також придбали і встановили 50 бензинових та дизельних генераторів. На весь опалювальний період ці генератори забезпечені паливом. Також багато зробили і в мережах, проводили заміну на збільшення діаметра, щоб можна було переключитись з об’єкта на об’єкт, з котельні на котельню, якщо станеться зупинка тощо.

— Чи отримуєте допомогу від наших міжнародних партнерів для підтримування стабільності мережі?
— Звичайно, ми отримали в 2023 році обладнання і матеріалів більш ніж на 40 мільйонів гривень від міжнародних організацій. Насамперед, за програмою USAID “Конкурентоспроможна економіка України”, підприємством були отримані дві модульні твердопаливні котельні для потреб міської та інфекційної лікарень, а також інше обладнання та матеріали: генератори, трубопроводи, запірна арматура тощо. Зокрема, отримали дві одиниці сучасної спецтехніки — екскаватор та аварійний автомобіль, оснащений всім необхідним для роботи та зручності людей, геть до мікрохвильовки. Також від Міжнародної організації з міграції (МОМ) надана ще одна когенераційна установка, яку наразі монтуємо в одній із котелень підприємства.

— Яке найближче майбутнє МКП “Хмельницьктеплокомуненерго”?
— Це — впровадження новітніх тенденцій, технологій. На сьогодні із понад 70 котелень тільки на двадцяти є постійно обслуговуючий персонал, тобто оператори. А решта працюють в автоматичному режимі. А коли ми тільки починали 20 років тому, здавалось, це дуже тривалиї процес. Та час летить, технологій йдуть уперед, і ми сьогодні вже повністю склали план заходів на підготовку до наступного 2024-2025 сезону. І бачимо, що першу автоматизовану котельню потрібно знову модернізувати, бо вже й відповідних запчастин деяких немає, тобто все дуже швидко змінюється, тому зупинятись однозначно не можна. Ми повинні далі модернізувати обладнання, щоб воно менше споживало газу, електроенергії на вироблення тепла. Також мережі постійно потребують заміни. У нас їх близько 300 кілометрів. Загалом хочу підкреслити: ми системно, щороку, замінюємо мережі. Далі: ще в розпалі нинішній опалювальний сезон, а ми вже реально розпочали підготовку до наступного.

— Що робити з боржниками? Скільки їх?
— Річ у тім, що рано чи пізно доведеться підвищувати тариф, тому важливо не накопичувати боргів, щоб потім у них остаточно не застрягнути. Сьогодні реальна вартість гігакалорії тепла — 2126 гривні, а ми застосовуємо 1480 гривень. То як нам виживати? Легко не буде, це однозначно. Але я хочу подякувати тим 98 відсоткам наших споживачів, які розрахувались за наші послуги. Але ж загалом борг є, і зараз також люди повністю не сплачують. І це не завжди нужденні.
Постановою Кабміну від 29 грудня 2023 року №1405 відновлено нарахування пені за несплату житлово-комунальних послуг. Крім того, Кабмін відновив стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги у судовому порядку. Але тут нюанси: є люди, які воюють, є родини, які постраждали від війни. Отож потрібний вдумливий підхід. Такий зараз час. Тому дякуємо споживачам, які вчасно сплачують за послуги, і сподіваємося, що свідоме ставлення до сплати за тепло і гарячу воду стане нормою життя.

— Дякую за розмову. Нехай 2024 рік буде успішним, стабільним для комунальників і для нас усіх.
Розмовляла
Тетяна Слободянюк

Back to top button