Мобільність, комфорт, безпека
У Хмельницькому фінішувало дослідження громадської думки “Сучасний стан та пріоритети розвитку міста”. Як зробити місто комфортним, а громадські простори і послуги якісними та доступними усім категоріям людей?
На це дали відповіді мешканці громади у ході соцопитування, яке провела Агенція розвитку м. Хмельницького спільно з хмельницькими вишами: національним університетом та університетом управління та права імені Леоніда Юзькова. Опитали 700 респондентів: яким вони бачать розвиток громади та що, на їхню думку, цьому перешкоджає, і навіть про те, чи відчувають мешканці гордість за те, що є хмельничанами. До речі, понад 90 відсотків опитаних відповіли, що пишаються рідним містом. Опитування здійснювалося в 11 мікрорайонах міста з 18 травня по 3 червня 2024 року за допомогою анкетування у громадських місцях. Як повідомили в Агенції, результати вже опрацьовані експертами і будуть використані при формуванні Плану сталої мобільності міста, який є стратегічним для розбудови Хмельницького.
Про головні результати опитування повідомив директор КП “Агенція розвитку м. Хмельницького” Олег Черненко. “44,32% мешканців вважають, що справи в громаді йдуть у правильному напрямку. Найкраще хмельничани задоволені рівнем і якістю послуг з газо-, водопостачання, вивезення сміття та діяльності садочків. Пріоритетними напрямками розвитку визначили підтримку бізнесу та розбудову інфраструктури, — проінформував Олег Черненко. — Нині кінцеві результати не містять інформації про мікрорайон Озерна, там проведемо додаткове опитування та презентуємо дані згодом. Також плануємо здійснити таке ж дослідження у селищах та селах громади”.
Про які проблеми доступності зазначили респонденти? Це неадаптовані бомбосховища, бар’єрні переходи (високі бордюри, сходини, відсутність звукового дублювання світлофорів, відсутність тактильної плитки (для слабкозорих), відсутність належної кількості місць паркування для людей з інвалідністю, відсутність освітлення на вулицях. Щодо громадського транспорту, яким щоденно користується 53% абонентів, то відзначено недоступність, неадаптовані зупинки, відсутність графіків руху на зупинках, незручний графік у віддалених мікрорайонах.
План сталої мобільності стовідсотково стосується й транспортної галузі, є стратегічним для її розвитку. “Це — новітній інструмент, який враховує усі аспекти мобільності міста: громадський транспорт, велодоріжки, пішохідні зони, роботу світлофорів, розмітку, пасажиропотоки, будівництво нових доріг і таке інше. Тобто, план має дати відповідь на питання, як зробити Хмельницький мобільним і комфортним у пересуванні”, — пояснив мету проєкту заступник міського голови Микола Ваврищук. Посадовець зазначив, що, крім загального анкетування, досліджувався й пасажиропотік, для чого було опитано 2240 респондентів, зібрано інформацію про 7000 переміщень.
Нагадаємо, План сталої мобільності для Хмельницької громади розробляє консорціум компаній А+S Consult GmbH за грантові кошти Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР). На 38-й сесії Хмельницької міської ради депутати затвердили грантову угоду, укладену з ЄБРР, та визначили особу, відповідальну за забезпечення розробки Плану сталої мобільності міста. На розробку документа було передбачено 340 тисяч євро, які мали бути надані фінансовими партнерами ЄБРР. При розробці документа проводиться кілька публічних обговорень, тобто важливою є думка хмельничан.
Розробка Плану сталої мобільності міста передбачає, зокрема, підвищити привабливість та покращити доступність і зручність використання громадського транспорту та немоторизованих транспортних засобів, запропонувати реальну альтернативу використанню приватного автомобіля; покращити немоторизовану мобільність шляхом реалізації конкретних зон/маршрутів, приділяючи особливу увагу університетам, школам, лікарням, паркам та важливим туристичним і культурним об’єктам, офісним центрам, комерційним центрам, державним установам; покращити сполучення громадського транспорту між залізничним вокзалом, автовокзалами, потенційним місцевим аеропортом та іншими основними зонами інтересу, такими як житлові, туристичні та ділові райони, до центру міста; покращити доступність маршрутів та зупинок громадського транспорту тощо.
За словами Миколи Ваврищука, згідно з затвердженим графіком План сталої мобільності має бути повністю розробленим у червні 2025 року.
Тетяна Руса