На Хмельниччині мотивація здобувати медичну освіту стала вищою, ніж торік

Хороший медпрацівник починається зі здібного абітурієнта. Бар’єрну планку для вступників до медичних коледжів цього року піднято.Чим відрізняється набір першокурсників від минулорічного, і чи існує пряма залежність між високими балами, отриманими на співбесіді, яка, по суті, була іспитом, й успішністю майбутнього медичного працівника середньої ланки? На ці та інші запитання відповідає директор Хмельницького базового медичного фахового коледжу, кандидат медичних наук, заслужений лікар України Іван НАГОРНИЙ.

Як можна охарактеризувати цьогорічну вступну кампанію, і чи відрізнялась вона від минулорічної, яка також проходила в умовах великої війни?

Насамперед скажу, що цьогорічна кампанія відзначалася більшою прогнозованістю і є успішною. Вступники почували себе більш впевнено, краще були підготовлені до усної співбесіди, відчувалось, що омріяні спеціальності не були для них випадковим вибором. Як і торік, для здобуття фахової передвищої освіти на основі базової середньої освіти, подання заяв відбувалося в електронній формі через електронні кабінети. Але цього року вступники в електронному кабінеті мали обов’язково підтвердити вибір закладу освіти та спеціальності (освітньо-професійної програми). Конкурсний бал на місця державного замовлення традиційно був досить високим на всі спеціальності і складався за результатами індивідуальної усної співбесіди з української мови, біології та розгляду мотиваційного листа. До речі, мотиваційний лист, який був запроваджений ще минулого року, в поточному став важливим інструментом, який теж забезпечував одну з необхідних умов вступу. Для окремих абітурієнтів, котрі претендували на одне бюджетне місце, мотиваційний лист був вирішальним фактором відбору, оскільки наш заклад прагне обирати здобувачів освіти, які заздалегідь ознайомлені з освітньо-професійною програмою, діяльністю самого закладу, особливо в теперішній час, усвідомлюють складність та відповідальність професії, а відтак готові багато працювати для опанування навчального матеріалу і в підсумку прагнуть рятувати життя та оберігати здоров’я цивільних і військових. Зазначу, що рівень мотивації цьогорічних абітурієнтів став вищим, а вибір професії більш усвідомленим. Високим також був й прохідний бал. Для контрактників після 9 і після 11 класів вступних випробувань не було. Потрібно було подати лише необхідні документи та мотиваційний лист. Середній бал за школу до уваги не брався. Так само не брався до уваги атестат відмінного зразка.

Чи були вступники з особливо небезпечних територій? Якщо так, то чи була надана їм можливість проходження усних співбесід, за їх зверненням, дистанційно?

Коледж був готовий у разі потреби проводити із вступниками з особливо небезпечних територій співбесіду дистанційно. Тим більше, що торік ми мали такий досвід. Цього року такі вступники були, але всі вже мали статус ВПО і, відповідно, проживали в Хмельницькій області. Відтак дистанційно не довелось складати співбесіду нікому.

Чи збільшилась кількість вступників, які, відповідно до законодавства, мали певні пільги у вступній кампанії-2023?

Цього року значно збільшилася кількість пільгових категорій, згідно із законодавством, та тих вступників, які мають певні пільги під час вступної кампанії. Зрозуміло, що це пов’язано з війною: хтось змушений залишити свою домівку, яка стала тимчасово окупованою територією, хтось на війні втратив батька, в когось батьки є учасниками бойових дій…

Аби брати участь у конкурсному відборі, вступнику достатньо було отримати 100 балів під час проходження усної співбесіди. А чи були абітурієнти, які набрали 200 балів?

Формування якісного контингенту першокурсників з високим рівнем шкільної освіти завжди було і є пріоритетним завданням нашого коледжу. Це досягається передусім завдяки високому іміджу закладу, який сформувався за всю його багаторічну історію, проведенню постійної профорієнтаційної роботи серед учнів старших класів в школах. Цього року максимальний бал, який отримали вступники під час усної співбесіди, становив 180. І це досить високий результат. Адже завдання в білетах охоплювали матеріал 6-9-х класів, у кожному білеті було по шість завдань різних рівнів складності, плюс практичні завдання з української мови та задачі з біології. Окрім цього, вступник мав обґрунтувати свою відповідь. Враховуючи, що екзамен був усним, а школи орієнтуються, переважно, на ЗНО чи то НМТ, які проходять у формі тестів, це було доволі нелегко. Не варто забувати і про хвилювання, страх помилитись. Разом з тим рівень знань, які продемонстрували вступники, був вищим, ніж торік. Втім, насправді, ми зможемо дати оцінку нашим першокурсникам вже після першої сесії.

На які спеціальності був найбільший конкурс і скільки взагалі першокурсників цього року?

Спеціальність “Медсестринство” за освітньою програмою “Лікувальна справа” з присвоєнням професійної кваліфікації “фельдшер” роками користується популярністю серед вступників. Цього року кількість бажаючих здобувати цю професію зросла в рази. Відтак найбільший конкурс був саме на цю спеціальність. Також високим був конкурс на спеціальність “Медсестринство” за освітньою програмою “Сестринська справа”. Маємо цього року понад 200 першокурсників на основі базової загальної середньої освіти. Наразі ще триває набір вступників з повною загальною середньою освітою. Навчальний заклад має гуртожиток, відтак іногородні студенти мають можливість проживати в ньому.

Як відбуватиметься цього року посвята в студенти?

Для кожного, хто склав іспити і став студентом коледжу — це перша серйозна перемога та перша самостійно взята висота в їхньому житті. Тому з року в рік ми не зраджували нашій традиції урочисто проводити посвячення в студенти, яке завжди було хвилюючим і щемним. Цьогоріч, як і минулого року, ми солідарні з українським народом і з усіма, хто вважає, що гучні свята доречно відкласти до нашої Перемоги. Саме тому зосередимося на важливих для нас моментах: якісному, усвідомленому навчанні та допомозі ЗСУ в міру наших можливостей.

Після другого року навчання студенти коледжу складають ЗНО ( останні два роки НМТ) і, отримавши достатню кількість балів, можуть продовжувати навчання в медуніверситетах. Як Ви до цього ставитесь?

І ЗНО, і тепер НМТ, студенти коледжу складають досить успішно. Цьогоріч маємо не одного студента, які отримали 200 балів не лише з одного предмета, а й з декількох. П’ятдесят відсотків наших випускників щорічно вступають до медичних університетів, і цей рік не є винятком. Вступати до медичного вишу після другого курсу чи після закінчення коледжу— це особиста справа кожного. Однак не потрібно забувати, що практична медицина потребує якісних і дуже важливо — професійних кадрів. Тому, на мою думку, цілком логічним і найефективнішим був би алгоритм: школа — медичний коледж — університет. Адже в медичному коледжі студенти остаточно переконуються в правильності вибору професії або ж визначаються з тим, що це не їх стезя. Останніх в нас практично немає. Ті, хто не продовжує навчання у виші, ідуть працювати в лікувально-профілактичні заклади міста та області. І це наше першочергове завдання. Тим більше, що й зараз, і після закінчення війни професії, які студенти здобувають в нашому коледжі, будуть одні з найбільш затребуваних.

Але ж зараз чимало випускників Хмельницького базового медичного коледжу працює й закордоном?

Щодо конкретної кількості, то я не знаю, але за роки війни такі випадки почастішали. Серед наших випускників є медики, які працюють у Польщі, Німеччині, США, Ізраїлі та інших країнах. З одного боку, це добре, адже вони несуть інформацію про Україну в світ, а із іншого — це погано впливає на рівень медицини в країні загалом. Хоча для коледжу це добрий імідж. Ми пишаємось нашими студентами, це гідні люди.

Чи розглядає коледж цього року (за потреби) навчання дистанційно?

Попри те, що досвід дистанційки при пандемії і на початку великої війни залишив достатньо інструментів для здобуття освіти, слід зауважити, що система підготовки медичних кадрів має низку особливостей. Тут потрібно зрозуміти, побачити, відпрацювати практичні навички, спілкуватись із пацієнтом, викладачем. Відтак, на моє переконання, медицині не можна навчитись дистанційно. Саме тому в нас немає й заочної форми. Зрозуміло, що в разі непереборних обставин заклад готовий до дистанційного навчання. В нас є відповідні електронні платформи та необхідний матеріал. Але в освітніх планах — очне навчання в аудиторіях, лабораторіях, практика в стаціонарах наших лікувальних закладів. Задля цього коледж має матеріально-технічну базу, навчальні площі та необхідні тимчасові укриття.

Розмовляла Лариса Лазаренко

Back to top button