Освітні потреби особливих дітей
З 7 до 13 жовтня в закладах освіти Хмельницької міської територіальної громади тривав Тиждень поінформованості про дітей з особливими потребами. Про це йдеться на сайті департаменту освіти й науки міської ради.
Кожна дитина, незалежно від своїх особливостей, має право на щасливе дитинство й повноцінне життя. І те, наскільки дітям з інвалідністю вдається вживатися в освітній простір, соціальне середовище, важливо не лише для цих дітей, а й для суспільства в цілому, адже толерантність, рівні можливості — запорука здорових стосунків у суспільній взаємодії. Важлива роль у формуванні толерантного освітнього середовища належить педагогам, наставникам молоді. Тож в закладах освіти відбулися заходи, які сприяли підвищенню професійної мотивації педагогів, формуванню навичок взаємодії з дітьми та батьками. Семінари, тренінги, методичні інтенсиви та обговорення реальних ситуацій стали платформою для обміну досвідом та знаннями. Педагоги моделювали питання інтеграції, соціальної адаптації та організації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами.
Обговорення школярами проблемних ситуацій, пошукові ігри, етичні бесіди за картинками — все це допомогло створити атмосферу підтримки та розуміння. А конкурси малюнків і перегляд мультфільмів стали чудовим способом залучити найменших хмельничан до обговорення важливих тем.
Нагадаємо, Хмельницька міська рада у 2021 році прийняла Програму розвитку освіти Хмельницької міської територіальної громади на 2022-2026 роки. У ній, зокрема, йдеться: “Станом на 1.10.2021 року виявлена 11 921 дитина з особливими потребами, з них 9795 дітей з особливими потребами шкільного віку, що становить 25,4% загальної кількості школярів. Найбільший відсоток — це діти з порушенням опорно-рухового апарату (35,0%), з порушенням зору (34,6%), тяжкими порушеннями мовлення (8,0%); 2126 дітей дошкільного віку, що становить 15,9% загальної кількості вихованців.
Для забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітей з особливими потребами, шляхом залучення їх до навчання в інклюзивних класах/групах станом на 01.10.2021 року у Хмельницькій міській територіальній громаді функціонують 32 заклади загальної середньої освіти (297 учнів з особливими освітніми потребами) та 24 заклади дошкільної освіти (234 дитини з особливими освітніми потребами), де запроваджено інклюзивне навчання.
Водночас гостро постає потреба в модернізації і технологічному переоснащенні шкіл, створенні сучасних побутових умов для їх вихованців. Поширення практики інклюзивної освіти дітей з особливими потребами потребує посилення заходів щодо створення в школах безбар’єрного середовища, забезпечення освітнього процесу спеціальним обладнанням і навчальним матеріалом (апаратно-програмними комплексами для дітей з порушенням зору, слуху, спеціалізованими меблями для дітей з порушенням опорно-рухового апарату)”.
Тетяна Руса