Реформа профільної середньої освіти: стартує завершальний етап
Така тема обласних громадських слухань із питань реформи старшої школи, які відбулися в Хмельницькому спільно з представниками Міністерства освіти та науки України в партнерстві зі швейцарсько-українським проєктом “DECIDE — Децентралізація для розвитку освіти”.
Третій етап Нової української школи (НУШ) завершиться у 2027 році трансформацією профільної середньої освіти, що відбуватиметься за двома напрямами. Перший — академічні ліцеї, випускники яких планують продовжити навчання у вишах. Другий напрям — для тих, хто планує після 9 класу здобувати освіту в професійних коледжах та ВПУ. На Хмельниччині планують створити 89 академічних та професійних закладів. Головний акцент профільного навчання — якісне здобуття молоддю обраної професії. Згідно з реформою старшокласники матимуть у ліцеях три рівні профільного вибору: перший — обов’язкові предмети, які учень вивчатиме поглиблено. Другий рівень — учень обиратиме профіль, за яким у майбутньому здобуватиме вищу освіту. Відтак додатково вивчатиме предмети і курси за обраним напрямом. Третій рівень — вибір курсів поза профілем для врахування всіх інтересів, різнобічного розвитку. Тобто, вибір ліцею не передбачає вузькоспрямованого “накачування”, а широкий спектр дисциплін та курсів. Щоправда, наразі з-понад 20 профілів переважна більшість учнів обирає гуманітарний напрям. Тому завданням учителів є посилення природничого та математичного профілів.
Чи не загрожує трансформація подальшим закриттям “неефективних” шкіл, що спостерігається останніми десятиліттями? “Мережа із 89 майбутніх ліцеїв поділятиметься на академічні ліцеї і професійні. Відповідно станом на зараз, як це бачать в області, буде 48 академічних ліцеїв, де діти готуватимуться до подальшого вступу у виші. Та 41 ліцей — на базі нинішньої фахової передвищої освіти і професійно-технічної освіти, де здобуватимуть, крім повної загальної середньої освіти, ще й певну професію”, — зазначила заступниця міністра освіти й науки України Надія Кузьмічова. За її словами, не кожна нинішня школа перетвориться на ліцей, 10-12 класи будуть далеко не в кожній школі. Відповідно, щоб забезпечити доступ до освіти дітей в цих 89 ліцеях, необхідно організовувати підвезення учнів. Отже, слід закупити шкільні автобуси, проаналізувати якість доріг і спланувати маршрути. Ця проблематика стосується й Хмельницької тергромади, де наразі є сільські школи, які, звісно, не всі перетворять у ліцеї. Адже в 2027 році у Хмельницькій територіальній громаді діятимуть, як прогнозують у департаменті освіти й науки міської ради, лише 12 академічних ліцеїв.
Оскільки в європейських країнах напрацьовано багаторічний досвід організації профільної освіти, стратегію реформи розробляють фахівці швейцарсько-українського проєкту “DECIDE” в дев’яти регіонах України, де громадські обговорення цієї тематики відбуваються в 550 громадах. “Запроваджуються профорієнтаційні курси, буде створена позиція кар’єрного радника, — розповіла менеджерка проєкту “DECIDE” Валентина Полторак. — І в академічних ліцеях учні 1-11, а надалі 12 класів матимуть можливість обирати той напрямок, до якого вони мають більше хисту і сил. Понад 60 відсотків батьків розуміють мету цієї реформи і хочуть, щоб діти мали можливість обирати майбутню професію вже в ліцеї”.
За словами директора департаменту освіти і науки Хмельницької ОВА Олександра Пунди, 48 академічних ліцеїв буде діяти у 29 територіальних громадах області. Найбільше — в обласному центрі. “Тобто лише в половині територіальних громад, з урахуванням особливостей демографічної ситуації, можна реалізувати доктрину створення академічних ліцеїв. Другий сегмент, пов’язаний із формуванням професійних ліцеїв, лише стартує та проходить аналіз. Ми зберегли дуже потужну базу: на теренах області все ще діють 23 професійно-технічні заклади освіти”.
“Мені імпонує ця реформа, оскільки і діти, і батьки будуть розуміти, який профіль потрібно обрати, а не вчити всього потроху, — сказала директорка Хмельницького ВПУ №25 Олена Загіка. — У старших класах учень має визначитися з майбутнім фахом і, готуючись, наприклад, до навчання у виші, не витрачати кошти на репетиторство, адже поглиблено вивчати профільні предмети”.
За прогнозами Міносвіти, у 2030 році майже 1 млн 200 тисяч учнів навчатимуться в профільних закладах. Перший передпілотний етап реформи профільної освіти стартує вже 1 вересня 2025 року в 30 навчальних закладах України, а завершиться процес профільної трансформації у 2033 році. Хмельниччина й обласний центр — учасники пілотного проєкту.
Тетяна Руса