“Розумний город” у міському ліцеї

У Хмельницькому ліцеї №1 ім. В.Красицького школярі вирощують мікрозелень за освітнім проєктом для молоді “Розумний город”, започаткований в Україні компанією “Контінентал”. Проєкт підтримує Посольство Королівства Нідерландів в Україні, дві міжнародні селекційні компанії та український виробник біологічних засобів захисту рослин. Ліцей №1 першим серед освітніх закладів області взявся за реалізацію цієї ініціативи.

За словами директора ліцею Святослава Ратушняка, в “Розумному городі” агрономія поєднується з інженерією: школярі вирощують мікрозелень на стелажі з автоматичним поливом та освітленням, врожаї реалізовують, а отримані кошти спрямовують на підтримку ЗСУ — справжнісінький бізнес-конструктор. Учасники контролюють всі процеси, пізнають основи економіки та соціально відповідального підприємництва. А ще проєкт популяризує культуру здорового харчування. Мікрозелень у раціоні знижує рівень холестерину, очищає організм, зміцнює захисні сили, дає енергію та бадьорість. Тому вирощена вітамінна добавка “помандрувала” й у шкільну їдальню.

В одній із класних кімнат ліцею — справжня біолабораторія: на полицях стелажа проростають у десятках ємкостей пагінці зеленого горошку, соняшника, амаранта, редиса, інших рослин. Тут немає хімії, все вирощується без ґрунту, на спеціальному кокосовому волокні. Загалом, каже директор, для вирощування обрали 20 культур, хоча в переліку виробника їх 40. Усі процеси автоматизовані: полив, освітлення, температурний і вологовий режими. Відповідна програма у вай-фай введена в телефони і систему догляду можна регулювати дистанційно. Майже місяць в ліцеї вирощують вітамінну зелень, вже отримали й досвід, і прибутки. Як все розпочалося?

Ми беремо участь у багатьох різних проєктах і відслідковуємо, які для нас цікаві та корисні. І так через соціальні мережі в березні дізнались про “Розумний город. Мікрозелень”, — розповів Святослав Петрович. — Зв’язалися з координаторами, далі я особисто проходив співбесіду. Менеджерів проєкту цікавило, навіщо це нам, як будемо працювати, які наші можливості, чи зможемо зібрати команду, обговорили різні нюанси і ліцею дали добро. Ми отримали все обладнання, його вартість у межах 30 тисяч гривень. Це стелаж, системи поливу і підсвітлення, насіння і всі матеріали, необхідні для посадки, для збору, пакувальні матеріали і вай-фай. У соцмережах є групи “Розумний город. Мікрозелень” для дітей і педагогів. І коли наші діти і педагоги пройшли навчання, ми запустили цей проєкт. В нас є команди агрономів, менеджерів, бухгалтерії, збуту, тобто весь ланцюжок виробництва і маркетингу. Натхненницею і координаторкою проєкту стала вчителька технологій Ірина Баськова”.

Отож у березні ліцеїсти, а це учні 6-10 класів, вивчали агрономічні та інженерні технології, менеджмент. І за три тижні отримали перші врожаї і підрахували перший прибуток — понад 3 тисячі гривень. Як розподіляються зароблені кошти, хто споживачі продукції, і як це пов’язано з волонтерством?

Річ у тім, що обов’язкова складова проєкту — частина виручених коштів, мінімум 10%, спрямовується на ЗСУ, — пояснює директор. — Далі ми маємо продавати цю мікрозелень, заробляти не менше трьох тисяч гривень на місяць. Але у нас попит такий, що замовлень більше, ніж встигає виростати чергова партія мікрозелені. Ми визначили, що зароблені дітьми кошти будуть розподілені в три кошики: 30-33% на потреби ЗСУ, 30% — на покриття потреб, бо далі ми вже за свої кошти маємо закуповувати насіння, обладнання тощо, і 30% — на потреби учнівської громади ліцею”.

Що важливо: участь у проєкті є рейтинговою, тобто, якщо за шкалою зароблених коштів за місяць немає, як мінімум, трьох тисяч гривень, школа опиняється внизу рейтингу і потім позбавляється участі в проєкті. Ліцей уже з прибутком, це мотивує учасників працювати надалі відповідально і створює конкурентне середовище.

У вівторок із мікрозеленню працювали семикласники. Гордій Рогатюк і Влада Лісовик — агрономи, стежать за процесом росту рослин. Кажуть, що раніше не вирощували мікрозелень, а в школі стало дуже цікаво, і насправді не складно. Соломійка Панчук — менеджерка з продажу, каже, сьогодні вже були замовлення. “Я знаходжу клієнтів у соцмережах. Є замовлення навіть зі Львова. Перешлемо Новою поштою. А в місті ходжу по кафе та ресторанах, пропоную знайомим, родичам”, — розповіла дівчинка. Їх однокласниця Поліна Бакало розробила візитівки і логотип, а ще безпосередньо бере участь у менеджменті. “Я також кур’єр, доставляю нашу продукцію замовникам. Ми починали з невеликого кола: це учні, батьки, вчителі, тепер постачаємо в пекарні, кав’ярні. Також наші батьки рекламували продукцію і тепер про неї знають все більше людей. Всі лоточки — по 45 гривень. Єдине — пшениця, яка розрахована для домашніх тварин, по 25 гривень”. Поліна продала 10 лотків горошку за два тижні, каже, деякі покупці платять більше за встановлену ціну, коли дізнаються, що це — кошти на ЗСУ.

Про волонтерську складову проєкту розповіла педагогиня-організаторка Оксана Блінова . “Із зароблених за три тижні коштів ми дві тисячі гривень віддали мамі нашого учня, — розповіла Оксана Володимирівна. — Вони із Соледара. Мама в Хмельницькому займається волонтерством, тато воює, служить у 8 полку спецпризначення. Там оголосили збір на РЕБ і ми задонатили ці кошти. Тому будемо продовжувативирощувати і продавати мікрозелень, допомагати далі нашим Збройним Силам”.

У холі ліцею — великий екран, який висвічує меню ліцеїстів на день. У переліку страв згідно з сучасними нормами харчування — салат з варених яєць і зелених паростків гороху, який постачають з класних фондів кухарям у їдальню.

Оскільки проєкт прижився і вже дав результат, його менеджери пообіцяли надіслати до ліцею другий комплект Розумного городу”. Власне, саме так має працювати Нова українська школа (НУШ) — давати знання, максимально наближені до реального життя.

Тетяна Слободянюк

Back to top button