Школа, де твориться українське майбутнє

Хмельницька початкова школа №1, що на вул. Залізняка, 32, яка запрацювала у січні 2022 року, за кілька тижнів до повномасштабного вторгнення, стала наймолодшим освітнім закладом нашої громади, амбітним проєктом міської влади, інноваційним у впровадженні ідей Нової української школи попри всі випробування воєнного часу. “Школа, де твориться українське майбутнє” — це її гасло не лише про мету, а й про реальне, щоденне втілення національної ідеології виховання і сучасної освіти. А подібного забезпечення матеріально-технічного, зокрема мультимедійного, не було досі в міських школах. “Такою мати бути вся освіта нашої громади”, — зазначив у день відкриття міський голова Олександр Симчишин. Цьогоріч тут завершують навчання ті, хто прийшов до першого класу в перший повновоєнний рік.

Перша початкова — демографічна освітня рекордсменка, нині тут здобувають освіту 1114 дітей 6-10 років. А починали із 760. Заняття у 34 навчальних аудиторіях. І ось 206 четвертокласників, які шестилітками сіли за парти за кілька тижнів до повномасштабної війни, вже випускники. І в цьому є певний символізм події, що відзначають щорічно у День Героїв, 23 травня, і присвячують нашим захисникам, завдяки яким юні українці в умовах реального воєнного часу мали змогу завершити черговий навчальний рік.

Місцем української сили назвала школу директорка першої початкової Тамара Газда, адже завдання освіти не лише давати якісні знання, а й формувати сильну, активну особистість. І це не тільки активні заняття спортом, для яких тут є сучасний спортзал, стадіон, працюють секції, навіть коридорний хол спортивний: два ряди столів з шахівницями і тенісний стіл, де діти проводять так звані “розумні” перерви. В основі всього патріотичне виховання. Родзинка гарту щоденні дитячі обітниці і виконання Гімну школи, слова, мелодії яких дуже схожі на клятву і марш українських пластунів. Щоранку, о восьмій, в усіх 34 класах триповерхової школи дружно дзвенять дитячі голоси, заповнюючи відлунням просторі коридори діти разом з педагогами промовляють зворушливе присягання любити і захищати Україну, родину, бути вірними, чесними, добрими і завершують присягу енергійним виконання шкільного славня. “Над моїм кабінетом також є клас, і коли всі дітки співають, азартно притопують ніжками, наді мною аж стеля гуде, усміхається директорка. В такі миті наповнює відчуття: все у нас буде добре. Це дуже круте налаштування на день. І це нині надважливо”.

Як розповідає Тамара Миколаївна, академізм в освітній процес прийшов згодом. Спочатку треба було створити ось це місце сили, щоб тут було цікаво. А головне, щоб це була територія дитинства. “У нас багато і про війну, і не про війну. Тому що дитинство в усіх його барвах не відкладеш на потім, на кращі часи. Коли лунає сигнал тривоги, вся тисячна дитяча родина прямує в укриття, де освітній, виховний процес триває. Якщо дні народження, то навіть працюють аніматори, розважають діток”.

Хоча війна щодня нагадує про себе тривогами, болить втратами найближчих. Особливим місцем у школі стала простора світлиця, де розміщені прапори, шеврони, подяки військових підрозділів, яким постійно допомагає школа. На центральній стіні портрети 12 загиблих Героїв батьків дітей, родичів колег. Напередодні Дня Героїв цей мартиролог збільшився: шкільна родина отримала сумну звістку про загибель чоловіка працівниці школи сержанта Олега Ніколаєва.

Багато татусів воюють, чимало мам також військові, розповідає директорка. І діти дуже стрімко дорослішають. У нас є дівчинка, тато якої зник безвісти, але вона не знає про це. Та дитина живе в такому болі, в переживаннях. “Мама мене дуже любить, але тато любить більше. Він тут не може цього показати, бо він же воює”, дитина на ментальному рівні ідеалізує татову любов через розлуку, тривогу. Діти, в яких батьки на фронті, дуже складні. Багато хто плаче зранку, коли бачить чужих татусів. Особливо першокласники, вони дуже горнуться до мам, інтуїтивно бояться їх втратити”. У школі наразі навчаються 50 внутрішніх переселенців. “Коли ми в нашій світлиці розповідаємо дітям про війну, яка розпочалась насправді в 2014 році, ці діти розповідають: “Я з Бахмута. Мого міста вже немає”. “А я з Маріуполя. І я не знаю, чи туди повернусь”. “А я з Харкова, дуже хочу повернутись додому”. Ця війна для них, таких ще маленьких, вже особиста історія, вони народились у війні. У нас і вчителі з окупованих територій працюють. Для них українське середовище дуже важливе. Коли одна з колег-переселенок почула вперше, як діти промовляють обітницю, співають гімн пластівський, вона розплакалась: “Я думала, що вже ніколи не зможу відродитися”. І виявилась чудовою учителькою. Інша наша колега з Мелітополя крута педагогиня, привезла з собою стільки волонтерських ініціатив, міжнародних зв’язків”. А загалом у дружному колективі 120 працівників, з них 84 педагоги.

Воєнні реалії звісно, впливають дітей. “Потрібно дуже ретельно обмірковувати, про що і як з ними говорити, зазначає педагогиня. У когось тато загинув, у когось на передовій і важливо не зробити емоційно боляче таким дітям. Намагаємось так спілкуватись з ними, щоб діти багато сміялись, щоб було багато музики, співів, тобто позитиву. Діти обов’язково мають займатись спортом, ходити на секції, гуртки, гартували тіло й дух, а не усамітнюватись з гаджетами”.

За чотири роки в школі вже усталились й власні традиції. Одна з таких “П’ятниця без вчителів”. У цей день вчителі лише присутні на заняттях, а уроки ведуть батьки від першого до четвертого класів. “Перший рік було десь 16 уроків, а сьогодні всі охочі вже в розклад не вміщаються. І діти дуже чекають п’ятниці, щоб урок вели чиясь мама чи тато. Військові приходять. Дехто з батьків проводять заняття з математики, іноземної мови. Є уроки, яких немає в шкільній програмі, як-от, мінна безпека, перша домедична допомога, каже директорка. Батьки ведуть “на ура” уроки фізкультури, здорового харчування, є уроки-майстерки перукарського мистецтва, фотографування. Або як з гаджетами працювати, встановлювати паролі і про це батьки розказують”. Цього року в школі вперше провели батьківський форум, п’ятиденна програма якого охоплювала п’ять тематичних панелей з актуальних для батьків тем. А з наступного року вже працюватиме школа щасливого батьківства на постійній основі.

Об’єднує учнівський, батьківський, педагогічний колективи спільне волонтерство, найчастіше у форматі благодійних ярмарків. Доброчинну складову має і День Героїв. У школі цьогоріч збирали на черговий дрон. Також постійно збори на автівки, військове спорядження. Почесними гостями у День Героїв є військові, волонтери, у цей день проводять спортивні турніри пам’яті батьків, які загинули. Зокрема, це турніри з футболу, з регбі. Цього року в школі організували масштабний забіг “Біжу з Героєм”. З дітьми бігли і батьки, а також бійці ДСНС, Нацполіції. Ці заходи благодійні, для допомоги ЗСУ. Рекордним збором у січні 2024-го відзначили триріччя школи зібрали донати одразу на три дрони. Окрім співпраці з волонтерськими організаціями, у школі напряму допомагають підрозділам, де служать батьки дітей, родичі колег. І це дуже важливо, це всіх мотивує. “Один тато знайшов можливість подзвонити з фронту класному керівнику: “Знаєте, ви перші, від яких за такий тривалий час щось прийшло”. І діти знають: це ми допомогли Олиному таткові, це дуже круто”.

А які підсумки інноваційного навчання в форматі НУШ за чотири роки? “Наша Нова українська школа з присмаком воєнних реалій. Але залишаються наріжними ідеї, цінності, закладені в НУШ: дитиноцентризм, демократизм, постійна співпраця з батьківською громадою, підкреслює Тамара Газда. Для педагога у нас на першому місці професійна, творча свобода. Коло дружнього спілкування “учень-учитель” це коло рівних, це зовсім інший простір освітньої поведінки. Тут немає учительського диктату “рівно, струнко, сядь” тут і парти мігрують, і діти мігрують по класу. І хоч школа дає простір свободи, діяльності, але й навчає відповідати дитину за свої вчинки, за свій вибір. Це нелегко. Але це реальний досвід”. Тому праця вчителя сьогодні це колосальна праця, враховуючи рівень відповідальності. Однак рівень зарплати (а в школі переважає молода вікова категорія педагогів) не відповідає сучасним вимогам до професії. “Дуже жаль, коли зі школи йдуть молоді, здібні учителі. Зарплата молодого спеціаліста сім тисяч гривень. Нею не закрити базові потреби, уже не кажучи про інші”, зауважила Тамара Газда. Тож від держави освіта очікує обіцяного винагородження за працю вчителя, особливо у важких реаліях війни.

А поки що шкільний рік добігає фінішу. Цього року 30 травня. І знову без протокольної загальношкільної лінійки, а у вигляді квесту “Порятунок останнього дзвоника”. Попервах всі класи збираються в актовій залі, отримують завдання, потім проходять квестовими станціями по всій школі і знаходять дзвоник, який завжди в кабінеті директора. Але шлях до нього щоразу різний. Переможці, які першими його знаходять, дзвонять і сповіщають про закінчення урочних занять. А вже з 2 по 19 червня школа працюватиме в режимі літньої табірної зміни.

Тетяна Слободянюк

Back to top button