Стратегія “Хмельницький-2035” — приклад сучасного компетентного мислення
У міській раді відбулося перше засідання робочої групи з розробки Стратегії розвитку громади до 2035 року та Плану дій. Склад групи — громадськість, бізнес, науковці, місцеві депутати, активісти, військові, експерти, старости округів. Стратегія формуватиметься разом із відомим експертом зі стратегічного планування, науковцем, менеджером-економістом, засновником Києво-Могилянської бізнес-школи, міністром економічного розвитку і торгівлі України Павлом Шереметою.
Відразу по завершенню засідання робочої групи міський голова Олександр Симчишин дав брифінг для представників медіа, під час якого детально ознайомив журналістів із перспективами розвитку різних сфер життя громади впродовж до 2035 року та проінформував про поточний стан виконання діючої стратегії “Хмельницький-2025”, затвердженої у 2017 році, і Плану розвитку громади на 2021-2025 роки. Тоді вперше містяни мали змогу активно долучитися до проєктування власного майбутнього, обговорення дорожньої карти було публічним, резонансним і дієвим. Такої ж активної позиції мешканців громади творці нової стратегії очікують і тепер, адже йдеться про майбутнє кожного з хмельничан.
Як зазначив міський голова, визначати шлях на такий довгий проміжок часу в стані війни складно, і в багатьох це може викликати песимізм, бо об’єктивно важко спрогнозувати навіть завтрашній день в умовах повномасштабного вторгнення і його наслідків, як-от терористичних атак.
“Із 2022 року ми значно більше сконцентрувалися на підтримці обороноздатності, допомозі військовим та їхнім родинам, українцям з інших міст, що тікали від війни, але це не було для нас чимось кардинально незвичним, бо із 2016 року ми завжди акцентували увагу на соціальній підтримці та військових. Але ми ідеалісти, віримо, впевнені в тому, що Україна вистоїть і буде самостійною, суверенною державою, що українська перемога буде рано чи пізно обов’язково, і ми будемо будувати свою державу. Іншу державу: не відновлювати, не ремонтувати, не відбудовувати, а саме будувати. І, звичайно, Хмельницького це також буде напряму стосуватиметься. Тому ми формуємо нашу стратегію і ставимо за мету — зробити її відмінною, унікальною, але й, що дуже важливо, реалістичною і змістовною, — підкреслив Олександр Симчишин. — Далі будуть плани заходів на виконання стратегічних цілей, будуть конкретні програми і ми будемо їх втілювати. Реалізацією попереднього стратегічного плану ми показали, що для нас це не просто документ, а реальна дорожня карта, що орієнтує дії”.
За його словами, стратегія буде сформована, враховуючи реалії війни і можливі її наслідки у майбутньому. Крім підтримки обороноздатності, соціального захисту, розвитку освіти, медицини, культури, потрібно створити передумови для економічного розвитку, покращення екології, житлово-комунальної інфраструктури тощо. Згідно з цим розроблений календарний план із 14 пунктів. Фініш підготовки стратегії — листопад-грудень 2025 року.
Як реалії життя впливали на реалізацію стратегії “Хмельницький-2025”, термін котрої завершується цього року? Як зазначив Олександр Симчишин, влада обов’язково під кінець року прозвітує про виконання наміченого. Наразі робоча група провела короткий аналіз, показала відсотковість заходів, які були реалізовані, і відсотковість нереалізованих через об’єктивні причини — пандемію і повномасштабне вторгнення. Тому ці заходи будуть враховані до виконання у новій стратегії.
Детально зупинився міський голова і на складі цьогорічної робочої групи, яка працює над документом. “Робоча група наша досить продуктивна, дуже багато цікавих ідей, обговорень, дискусій. У складі групи — посадовці міської ради, депутати, представники усіх галузей — освіти, охорона здоров’я, економіки, молоді і спорту, культури, екології, житлово-комунального сектору і т.д. Є значна частина бізнесу в складі групи — це й мікробізнес, середній, підприємці, науковці вишів, і вперше — військові, представники ветеранського простору, родин загиблих ветеранів. Обов’язково враховуємо фактор війни і фактор повоєнного часу. Плануємо дуже активну роботу з громадським середовищем, будемо залучати мешканців до опитувань, фокус-груп, у і кожен хмельничанин зможе долучитись напряму, бо дороговказ, який ми визначимо, стосуватиметься абсолютно кожного мешканця нашої громади”, — підкреслив він.
Як місто надалі шукатиме власні шляхи у глобальному світі, взявши курс на європейський розвиток? Як підкреслив міський голова, міжнародна співпраця і надалі залишається важливим напрямом стратегії. Адже повномасштабна війна переконала, що міжнародна підтримка, допомога партнерів — це запорука нашої стійкості. Водночас це й лобіювання інтересів міста. “Ми сьогодні прозвітували про всі ті проєкти, які реалізували за грантові позабюджетні кошти, і ті, що зараз реалізовуються. Це більше 30 мільйонівєвро, — сказав Олександр Симчишин. — За теперішнім курсом, це майже третина міського бюджету. Враховуємо, що з ресурсами зараз важко, плюс велика частина ресурсів спрямовується на Сили оборони, і наступного року не буде легше, а можливо, й важче. Тому ми велику роботу здійснюємо, залучаючи позабюджетні, зокрема грантові кошти, міжнародну співпрацю. Минулого року запустили унікальний і успішний проєкт “Трикутник успіху і розвитку: Хмельницький-Штутгарт-Дрезден”. Зараз працюємо над ідеєю іншого проєкту: це міста-партнери чи міста-побратими з кожного континенту. І, звичайно, це величезна робота з фондами, банками, грантодавцями і т.д.”.
І ще велика частина стратегії — підприємництво. Хмельницький — місто інновацій, а це напряму пов’язано з можливостями бізнесу, з підприємництвом. Як зауважив Олександр Симчишин, в робочій групі понад 15-20 відсотків — це бізнес. Тому однозначно концепція “Хмельницький — місто-підприємець” обов’язково буде присутня в стратегії-2035.
За словами Павла Шеремети, стратегія — це вибір, який часто вимагає складних рішень, щоб втримати баланс, особливо в часи війни. “Місто через депутатський корпус, міського голову, виконком змушене приймати ці рішення щодня, тому що ресурси обмежені, — зазначив експерт. — І ще більше обмежені через війну. Наступного року, на жаль, зовнішньої підтримки може бути менше. А вся наша соціально-гуманітарна сфера є на зовнішньому фінансуванні. І коли в тебе є стратегія руху вперед, то ці рішення приймати легше, розуміти, в якому місці, в який час ці ресурси зосередити із знанням того, що відбувається в світі. Стратегія — це мислення, це залучення інтелекту багатотисячного міста, креативних людей, які донатять, волонтерять, воюють, які хочуть повернутися у місто своє мрії. Чим більше експертів, людей з креативним, творчим мисленням, тим це краще для всіх, бо це синергія, тому ми будемо пробувати залучати різні українські, іноземні структури, які займалися б цим питанням, допомогли б міській раді створити вектор, який допоможе місту в цій бурхливій, непередбачуваній багато в чому ситуації ставати ефективнішим, інноваційнішим, продуктивнішим, яскравішим і магнетичнішим. Тому що міста магнетизують людей, магнетизують гроші, ідеї. І це треба зробити таким чином, щоб всій Україні показати приклад сучасного, компетентного мислення, яке допомагає всім розвиватися і створювати економіку, освіту і соціалку перемоги, потрібно створювати тут осередок життя і процвітання”.
Як зазначив міністр економічного розвитку й торгівлі, Хмельницький є містом, яке стрімко розвивається, прагне ставати сильнішим, конкурентно спроможним. І в цьому його родзинка — досягати, підійматись вище, шукати і залучати нові ресурси.
Тетяна Слободянюк