У Хмельницькому першокласники в укритті заспівали «Червону калину»

 

У перший навчальний день у Хмельницькій початковій школі нагадала про своє існування сирена повітряної тривоги. Коли педагоги відвели першокласників до укриття, котрась з учительок, щоб зняти напруженість, запропонувала: « А давайте заспіваємо». І малюки, як один, дружно почали: «Ой у лузі червона калина…»

«Коли я потім переглядала це відео, хотілося плакати. Уявіть лише, якими сильними будуть ці діти. Це історія незламної нації, яка твориться зараз, у ці дуже важкі часи. Всі діти у нас щодня, від першого до четвертого класу – з тривожними рюкзаками: на уроках в класах, в їдальні, на прогулянці і, звісно, в укритті. Але це виростає дуже сильне покоління, яке знає, як дати собі раду», – поділилася враженнями про початок нового навчального року, про подослішалих школяриків Тамара Газда, директорка наймолодшої хмельницької школи початкової, яка запрацювала напередодні минулорічних новорічних свят. Через два місяці розпочалась повномасштабна війна…

Ця школа відразу стала гордістю не лише мікрорайону, а й всього міста: тут найсучасніше обладнання, передові технології, найкомфортніші умови навчання. «Такими мають бути всі українські школи», – сказав міський голова Олександр Симчишин, який тоді взяв участь у шкільному новосіллі. До того ж, тут найкраще в місті протирадіаційне укриття, максимально пристосоване до комфортного перебування всіх дітей і працівників.

«У перший день навчання ми не збиралися всі разом на свято, розповіла Тамара Миколаївна. Знайомство з школою і День першокласника влаштували для наймолодших дітей напередодні. Зате в перші дні організували чимало пізнавальних акцій: провели перші уроки Перемоги, благодійний ярмарок для ЗСУ, ігри «Супергерої безпеки» з евакуацією, і нам допомагали наші військові, вони ж батьки наших дітей. В результаті всі зробили висновок, що найкращі супергерої – це наші воїни. Тобто, перша евакуація була в ігровій формі, і момент тривожності ми зняли. Коли вже потім була справжня тривога, діти спокійно спускалися в сховище, гралися, розмальовували, спілкувалися. І наймолодші навіть дружно заспівали «Червону калину».

Початкова працює нині в змішаному форматі: одна з двох паралелей навчається очно, інша дистанційно, через тиждень навпаки. Загалом нині в школі 787 учнів, цього року їх кількість зросла на 150 дітей. Класи заповнені до планової межі. Адже на Озерній проживає найбільше в місті молодих сімей, відповідно, багато дітей у класах, до 40 і більше. А цього року тут прийняли 24 дитини з окупованих територій з Маріуполя, Мелітополя, Харкова, Бердянська, інших. Учителі відзначили, що учні стали вразливіші, дитячий досвід поповнився воєнним. «Багато хто бачив жахливі речі, у когось батько загинув, у багатьох воюють. Ми з колегами пропрацювали стратегію спілкування з учнями, щоб знімати травматичні моменти. Школа це територія дитинства, радості, мрій, і не потрібно їх цього позбавляти. Працюють також наші психологи» , каже дирекорка.

– Ваш заклад це зразкова школа українського майбутнього, одна з найкращих в Україні. Вона буквально начинена дороговартісними технологіями і обладнанням, які потребували й потребують вартісних вкладень. Чи не обмежений заклад зараз у доступі до сучасного навчання?

Навіть зараз, у такі надважкі часи, місто не економить на освіті дітей. У нас все відновлено, всі технологічні процеси працюють, з першого дня в кожному класі включені інтерактивні дошки, телевізори, йдуть презентації. До того ж, вчителі ведуть стрім-уроки, тому що в класах, які навчаються очно, частина дітей, за бажанням батьків, працюють дома, онлайн. На учительському столі два ноутбуки, на одному йде стрім для онлайнівців, на другому вчитель демонструє навчальну презентацію. Звісно, це величезне навантаження на вчителів, треба обміркувати, як стати, щоб тебе було видно і чути дитині за екраном. Тобто, необхідно одночасно підтримувати комунікацію і з класом, і з учнями, які працюють онлайн. До речі, до стріму приєднуються й наші діти за кордоном. У нас багато екстернатників в Німеччині, Іспанії, Польщі, і т. д. Ми даємо їм можливість приєднуватись до наших занять. Діти кажуть, що дуже скучили за Україною, за містом, школою. Ось сьогодні з хлопчиком розмовляла, який в Іспанії вчиться у місцевій школі, але коли є вікно в уроках, підключається до нас, каже, що дуже хоче додому. Це наші діти, і ми їх прагнемо зберегти.

Чи порівнюють діти, батьки системи освіти країн, де тимчасово мешкають, і нашу, українську?

Знаєте, ми отримали позитивні відгуки про нашу систему освіти від дітей і батьків, які виїхали за кордон. Виявилося, наші діти набагато сильніші в математиці, приміром. Програма в другому класі вивчає те, що наші діти освоїли в першому класі. Вони там навчаються на високому рівні, і цим пишаються, звісно. Нам, вчителям, це важливо, це додає натхнення, впевненості у цей дуже важкий час. Наша професійна відповідальність дуже зросла за кожну дитину, яка змушена навчатись, жити під сирени тривоги. Це маленькі діти, з якими потрібно за ручки спускатися в сховище, дбати про них, щоб ніхто не впав, не заплакав, не розгубився, щоб усі малюки знали алгоритм своїх дій. У нас 90 працівників, з них 62 учителі. Дехто з попередніх колег залишився за кордоном, дехто повернувся, але штат нині укомплектований повністю.

Яка проблема, крім обладнання сховищ, адаптування життя під умови воєнного стану, з повітряними тривогами, зараз така ж важлива, яку потрібно вирішувати?

Це психологічна стійкість. Коли ми впевнені в своїх силах, можливостях, ми все здолаємо. І це вчитель має транслювати дітям в першу чергу. Зайшовши до класу, педагог залишає війну за порогом. Навіть якщо вона увійшла в особисте життя: у когось загинула на фронті близька людина, у багатьох воюють, інші розлучені війною, кордонами.

Зараз дуже важливо соціально підтримувати сімі, особливо ті, яким скрутно. В одних батьки на фронті, інші зазнали втрат, ще інші переселенці… Як організоване харчування дітей?

У нас безкоштовні сніданки для всіх учнів, безкоштовні обіди для діток, чиї батьки є учасниками АТО-ООС, а тепер військовослужбовці ЗСУ, діти внутрішньо переміщених осіб. А повноцінний обід для решти в їдальні коштує 27-28 гривень. Звісно, це нижче собівартості, бо решту бере на себе міська влада.

Учитель патріот зараз навіть важливіший, у певному сенсі, ніж просто професіонал. Як ви організовуєте виховний процес?

Вже перший день у школі в нас розпочався благодійним ярмарком. Діти з мамами виготовляли печиво з патріотичними логотипами, сувеніри. Зібрали майже 25 тисяч гривень, які передали на закупівлю народного автомобіля для ЗСУ. Замість букета вчителю на перше вересня запропонували: нехай квіти будуть у День нашої Перемоги, а замість нього принеси подарунок бійцеві на передову. Таким чином ми передали у «Волонтерську пошту» теплі шкарпетки, засоби гігієни, протизастудні засоби, дуже багато смаколиків, завантажити подарунками цілий бус. Ми ще з весни всі стали волонтерами і вчителі, і діти, і ось таке дієве виховання, на мою думку, дуже важливе. Весною, хоч і навчались онлайн, проводили різні волонтерські акції. Це об’єднує дітей, вони вірять, що кожен їх маленький внесок наближає нашу перемогу. Звичне прощання після уроків: «Слава Україні!» «Героям слава!» «Слава нації!» «Смерть ворогам!» . І для третьо-четвертокласників це дуже важливо і природно.

Звісно, головною умовою освітнього процесу цього навчального року в Україні стали укриття, тому що безпека дітей це найголовніше в жахливих реаліях війни. У початковій школі сучасне протирадіаційне сховище розміром понад 2 тисячі кв. метрів. Потоки повітря постійно вентилюються. Тут одночасно можуть перебувати всі школярі і працівники. У двох окремих приміщеннях із лежаками та стільцями, запасами води можуть перебувати мешканці мікрорайону. Є інтернет. Тут навіть є конференц-зала, є кімната матері і дитини, кімнати гігієни, вбиральні, медична кімната, буфетна із запасами води і їжі. Вісім відповідно обладнаних навчальних аудиторій : двоярусні ліжка для першачків, ряди стільців і столи з книгами в інших приміщеннях для старших. На стільцях і стелажах іграшки, на столах розмальовки, книги, фарби, все, щоб комфортно перечекати тривожні сигнали з повітря. Зараз температура в укритті плюс 17, взимку буде плюс 9, адже наші підвали не опалюються, тому запаси теплого одягу обовязкові. Тут кожен учень має своє місце, де є теплі речі, принесені з дому, тривожний рюкзачок, улюблені іграшки, мінімальні запаси снеків, соків, води. На стінах дитячі малюнки, є навіть мурали. Що здивувало в одній з аудиторій: окремішна парта, яка називається «партою іменинника», схожа на маленький трон: тут усідається той, в кого у відповідний момент день народження. Навколо знову іграшки, книги.

На жаль, не в усіх наших закладах обладнані такі сучасні, розгалужені укриття, адже початкова на Озерній майже виняток. Точніше, зразок школи нашого майбутнього. Та українці вчаться швидко, і віриться, що незабаром всі наші школярики у випадку тривоги зможуть перебувати у комфортних сховищах. Війна внесла свої трагічні реалії в наше життя, але ця обставина ще більше змушує суспільство дбати про безпеку і здоров’я наших наймолодших українців.

Тетяна Слободянюк.

 

Back to top button