У Хмельницькому відкрили унікальний музей, де можна вивчати становлення мореплавства, світову історію кораблебудування та військово-морської справи
Точні копії суден, за якими можна вивчати всі етапи становлення мореплавства, світову історію кораблебудування та військово-морської справи, відтворює майстер спорту України міжнародного класу з судномоделізму, хмельничанин Юрій Гаркавенко. В колекції корабела понад дві сотні міноносців, крейсерів, підводних та вітрильних човнів, морська авіація, військова техніка, яка знаходилася на суднах. В однокімнатній квартирі майстра їм стало затісно, тож морську ескадру довелось транспортувати до судномодельного гуртка. Саме тут, першого лютого, у виставковій залі обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді, відбулось відкриття музею історичної мініатюри. До цієї події Юрій Гаркавенко йшов понад 30 років.
В експозиції музею понад 300 експонатів історичної мініатюри. Кожна – унікальна. Приміром, корабель із склотканини, поліефірної смоли та латуні – точна копія німецького броненосного крейсера Шарнкорст. Він став легендарним ще під час Першої світової війни після гучної перемоги в морській битві біля Корнеле. Тут і башти головного калібру, і протимінні гармати, і шлюпки на палубі.
Поруч – японський міноносець Кага. У 41-ому корабель здійснив напад на Перл-Харбор. Конструкція цього військового судна найскладніша і відтворена з максимальною точністю, каже корабел. Серед десяти тисяч деталей – фальшборти, контрфорси, гальмівні сітки, рубки, шлюпки і навіть люки. Крім металевих щогл – все зроблено з картону і в цьому унікальність моделі. Всі моделі виконані автором бездоганно. На баркасиках суден видно навіть все всередині і можна зняти надбудови. А на літаках стоїть скло і видно в кабіні пілота.
Серед військових кораблів, торпед та підводних човнів є навіть грецька бойова галера – судно другого століття до нашої ери. На окремих стендах пасажирські кораблі. Найвідоміший – “Титиник”, найдовший у світі – китайська джонка з плоским днищем та очеретяними вітрилами. Над нею майстер працював цілий рік. Каже, лише для виготовлення вітрил потрібно було понав’язувати півтори тисячі вузликів. Стільки ж часу Юрій Гаркавенко працював над копією американського вітрильника «Конститушн». Його копія виконана в масштабі один до ста.З нею Юрій Гаркавенко став срібним призером чемпіонату Європи в Гданську. А зі стендовою моделлю найбільшого корабля Другої світової війни – японського лінійного крейсера «Ямато», він здобув срібну медаль чемпіонату світу.
Свої знання та премудрі секрети Юрій Гаркавенко передає вихованцям судномодельного гуртка, який очолює вже 30 років. А щоб популяризувати своє ремесло, почав самотужки випускати журнал картонних моделей кораблів. На міжнародному форумі спеціалізованих видань, цей посібник визнали одним з найкращих у світі. Його особливість в тому, що всі креслення не просто паперова модель, яка десь на щось схожа, а реконструкція корабля, максимально наближена до реального.
Абсолютно усі експонати музею вражають філігранною роботою і бездоганними знаннями історії світу, зокрема й мореплавства та кораблебудування. Відтак справедливо те, що музей історичних мініатюр Юрія Гаркавенка увійде до туристичного маршруту Хмельницького та стане ще однією його візитівкою.
Ольга Сєргєєва