У Хмельницькому відкрили унікальний музей, де можна вивчати становлення мореплавства, світову історію кораблебудування та військово-морської справи

Точні копії  суден, за якими можна вивчати всі етапи становлення мореплавства,  світову історію кораблебудування та військово-морської справи,  відтворює майстер спорту України міжнародного класу з судномоделізму, хмельничанин Юрій Гаркавенко. В колекції корабела понад  дві сотні   міноносців, крейсерів, підводних та вітрильних човнів, морська авіація, військова техніка, яка знаходилася на суднах. В однокімнатній квартирі майстра їм стало затісно, тож морську ескадру довелось транспортувати до судномодельного гуртка. Саме тут,  першого лютого, у  виставковій залі обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді, відбулось відкриття  музею історичної мініатюри. До цієї події  Юрій Гаркавенко йшов  понад 30 років.

В експозиції музею  понад 300 експонатів історичної мініатюри. Кожна –  унікальна. Приміром, корабель із склотканини, поліефірної смоли та латуні – точна копія німецького броненосного крейсера Шарнкорст.  Він став легендарним ще  під час Першої світової війни після  гучної перемоги  в морській битві  біля Корнеле. Тут і башти головного калібру, і протимінні  гармати, і шлюпки  на палубі.

Поруч  –  японський міноносець Кага. У 41-ому корабель здійснив напад на Перл-Харбор. Конструкція цього  військового судна  найскладніша і відтворена з максимальною точністю, каже корабел. Серед десяти тисяч деталей  – фальшборти, контрфорси, гальмівні сітки, рубки, шлюпки і навіть люки. Крім металевих  щогл – все зроблено з картону і в цьому унікальність моделі. Всі моделі  виконані  автором бездоганно. На  баркасиках суден   видно навіть  все всередині  і можна зняти  надбудови. А на літаках стоїть скло і видно в кабіні пілота.

Серед військових кораблів,  торпед та підводних човнів є навіть грецька бойова галера  – судно другого століття до нашої ери. На окремих стендах пасажирські  кораблі. Найвідоміший  – “Титиник”,  найдовший  у світі – китайська джонка з плоским днищем та   очеретяними вітрилами.  Над нею майстер працював цілий рік. Каже, лише для виготовлення вітрил потрібно було   понав’язувати півтори тисячі вузликів. Стільки ж часу Юрій Гаркавенко працював над копією американського вітрильника «Конститушн». Його копія виконана в масштабі один до ста.З нею Юрій Гаркавенко став срібним призером чемпіонату Європи в Гданську. А зі стендовою моделлю найбільшого корабля Другої світової війни  –   японського лінійного крейсера «Ямато», він здобув срібну медаль чемпіонату світу.

Свої знання та премудрі секрети Юрій Гаркавенко передає  вихованцям судномодельного гуртка, який очолює вже 30 років. А щоб популяризувати своє ремесло, почав самотужки випускати журнал картонних моделей кораблів. На міжнародному  форумі спеціалізованих видань, цей посібник визнали одним з найкращих у світі. Його особливість в тому, що всі креслення не просто паперова модель,  яка десь на щось схожа, а реконструкція  корабля, максимально наближена до реального.

Абсолютно   усі експонати музею вражають філігранною роботою і бездоганними знаннями  історії світу, зокрема й мореплавства  та кораблебудування. Відтак  справедливо те, що музей історичних мініатюр Юрія Гаркавенка увійде до туристичного маршруту Хмельницького та стане  ще однією його візитівкою.

Ольга Сєргєєва

Back to top button