Засвітити світло
Якщо ввечері чи вночі йдете освітленою вулицею, то точно не заблукаєте. Понад те, відчуваєте себе спокійніше й впевненіше. Бо світло таки не розкіш, і це особливо гостро ми відчули під час повномасштабної російсько-української війни. Освітлення нічного міста так само важливо, як і світло у наших оселях.
Про те, як вдається забезпечувати належне освітлення вулиць та інших громадських місць нашого міста, ведемо мову з директором ХКП “Міськсвітло” Володимиром ПЕКАРСЬКИМ.
— Володимире Анатолійовичу, які основні функції вашого підприємства?
— Ми виконуємо такі основні завдання: надаємо послуги з освітлення магістралей, вулиць, прибудинкових територій, дошкільних та навчальних закладів, спортивних майданчиків, зупинок громадського транспорту, парків та скверів нашого міста. Також надаємо послуги з поточного ремонту та утримання мереж зовнішнього освітлення (з/о) Хмельницької міської територіальної громади.
— Скільки світильників перебуває на вашому обслуговуванні, на скільки кілометрів простягаються кабельні та повітряні лінії?
— Станом на січень 2024 року на балансі підприємства є 18740 світильників та 646 кілометрів кабельних та повітряних ліній. Варто зазначити, що кілометраж повітряних та кабельних ліній постійно збільшується, адже підприємство постійно виконує роботи з поточного обслуговування мереж зовнішнього освітлення, де будуються нові мережі та капітально ремонтуються існуючі.
— Розкажіть, будь ласка, як здійснюється вмикання і вимикання зовнішнього освітлення.
— Все відбувається дистанційно з пульта керування чергового диспетчерського пункту (ЧДП) в автоматичному (при необхідності в ручному) режимі.
Загальна кількість шаф І-710, що керують зовнішнім освітленням міста й громади, складає 228 штук. Однак шафи керування лише в місті мають дистанційне керування. Шафи в селах Хмельницької громади мають інше управління, тому в цьому напрямку нам потрібно ще працювати.
— Скільки замінено та додатково встановлено світильників за 2023 рік і з початку 2024-го? І скільки встановлено нових опор?
— У 2023 році наше підприємство провело найбільший тендер із закупівлі світлодіодних світильників за всю свою історію: придбали 3800 нових LED-світильників, які встановлюються на вулицях нашого міста. Від початку року ми замінили майже 3000 вуличних світильників, а загалом у нас їх уже більше 7000 штук (на початку року їх було 4900). До речі, перші світлодіодні світильники ми почали встановлювати ще у 2016 році.
Загальна кількість опор, а це і металеві, і залізобетонні, і декоративні стійки, складає 6200 штук. Їхня кількість постійно збільшується у зв’язку з будівництвом нових мереж зовнішнього освітлення. У цьому році, наприклад, плануємо ще збудувати частково вуличне освітлення на вулиці Гарнізонній, що в мікрорайоні Ракове, та на вулиці Ярославській в Лезневому.
— У якій кількості маєте замінити застарілі світильники на сучасні LED?
— Загалом у нас в планах на 2024 рік замінити усі світильники, які були придбані у 2023 році, а саме 3800 штук.
— У чому, власне, перевага світильників LED?
— По-перше, це перевага в яскравості освітлення вулично-дорожнього покриття й простору навколо. По-друге, сучасне освітлення дозволяє значно зменшити споживання електроенергії — майже вдвічі. По-третє, гарантійний термін LED-світильників складає від 5 до 10 років, також можливе післягарантійне обслуговування. Тобто, абсолютна перевага в компактності, енергоефективності та забезпеченні нормального рівня освітленості на поверхні дорожнього покриття.
— Ваші працівники ремонтують світильники самостійно?
— Підприємство має можливість ремонтувати світильники тільки деяких видів, тому що різні виробники та різні постачальники. Ми купуємо деталі, і наші фахівці їх ремонтують. А що не можемо, відправляємо на ремонт. Світлодіодні фігури, які є у нас на балансі, тобто ті, які ви бачили на “Різдвяному ярмарку”, — янголи, сани, сніговики — також ремонтуємо власними силами.
— Чи вдається підприємству нині бути прибутковим? Якими були підсумки 2023 року і яка ситуація нині?
— На жаль, для підприємства 2023 рік був збитковим. Ми підбили підсумки нашої діяльності за минулий рік та внесли певні корективи в роботі цьогоріч і, як результат, у першому півріччі 2024-го стали прибутковими. Однак нам є ще над чим працювати, тому кожна дія в нашій роботі повинна бути ретельно вивчена, адже це може позначитись на фінансовому результаті підприємства в 2024 році.
— Попри все, підприємство самостійно дає собі раду і виконує свої функції. Як вдається забезпечувати нормальні умови для працівників підприємства? Приміром, які ремонти проводилися останніми роками?
— Для забезпечення комфортних умов працівників підприємство власними силами провело роботи з утеплення фасаду будівлі. Також замінили всі вікна на енергозберігаючі, відремонтували дах, коридор, диспетчерський пункт, душову і туалет. Я, як керівник, хочу зауважити, що жодної копійки з бюджету міста ми не витратили на ці роботи, усе намагаємось робити власними силами та за власний кошт.
А ще у 2022 році наше підприємство, також без залучення бюджетних коштів, придбало дві автівки, щоб покращити роботу чергових диспетчерських пунктів підприємства.
— Як підприємство працює в умовах постійного відключення електроенергії? Чи маєте генератори належної потужності?
— Ми, як аварійно-обслуговуюче підприємство, завжди мали на балансі генератор. А в умовах постійних відключень електричної енергії придбали ще два потужні генератори для нашої роботи, які використовуються не лише для живлення адміністративної будівлі, а й для поточного обслуговування мереж з/о.
У планах підприємства — встановити сонячну електростанцію потужністю 10 кВт на даху будівлі, щоб бути повністю енергонезалежними.
— Чи вистачає спецтехніки для виконання робіт? Яка перспектива її отримання?
— На нашому підприємстві доводиться працювати в умовах підвищеної небезпеки, адже в нас майже всі роботи виконуються на висоті. Тож основний наш транспорт — це автогідропідіймач, загальна їх кількість складає 5 одиниць.
До речі, у 2023 році ми придбали нову автовишку висотою підйому 22 метри. Також у нас є автокран, краново-бурильна установка та автомобіль, який перевозить опори для їх майбутнього монтажу.
Ми, як спеціалізоване підприємство, надаємо послуги нашою спецтехнікою іншим організаціям або мешканцям міста. Автопослуги надаються з водієм, якщо необхідно, то і з електромонтерами. Надання подібних автопослуг — додаткове надходження до бюджету підприємства.
— Торік міська рада затвердила програму підтримки та розвитку КП “Міськсвітло” на 2023-2027 роки. Яка її мета?
— Основний акцент програми зроблений на модернізації мереж зовнішнього освітлення, зокрема заміні всіх вуличних ліхтарів у місті на світлодіодні. Передусім, це планується зробити для зменшення споживання електроенергії, а також для покращення зовнішнього освітлення в місті у вечірній та нічний часи. Окрім того, у програмі передбачено закупівлю спецавтомобіля для перевезення та встановлення залізобетонних опор, щоб зменшити використання людського ресурсу.
— Як підприємство допомагає Збройним Силам України?
— З початку повномасштабного вторгнення підприємство постійно допомагає нашим військовим, які дякують нам за кваліфіковану працю. Допомагаємо війську і через волонтерські організації, зокрема, БФ “Волонтери Поділля”, які, як ніхто, знають, що необхідно нашим захисникам. Тут уже ми сприяємо фінансово: як постійними зборами, які організовують наші працівники, так і безготівковим перерахуванням на благодійний рахунок. Допомагаємо ремонтом автомобілів для нашого війська та багато чим іншим. До речі, практично днями ми придбали для наших сил протиповітряної оборони потужний прожектор.
— Дякую, Володимире Анатолійовичу, за розмову.
Розмовляла
Тетяна Сікорська