М’ясо і молочні продукти — розкіш?

Війна змінює все, і харчові звички українців — не виняток. Перекуси на ходу, жирне і смажене, алкоголь… За даними нового дослідження, проведеного соціологічною дослідницькою компанією Gradus Research, невпинно збільшується кількість українців, які частіше віддають перевагу нездоровому харчуванню. Найбільше економлять на правильному раціоні у східних та південних регіонах, а загалом так тепер поводиться більша половина опитаних респондентів. 

«Проти минулого року на 7 відсотків збільшилася кількість респондентів, які констатували зміну свого раціону (на гірше) під час війни. Тож тепер цей показник становить 56%,— розповідає Євгенія Близнюк, засновниця і директорка Gradus Research. — Призвели до таких наслідків підвищення цін на продукти харчування (про це заявили 62% опитаних), зниження рівня прибутків (47%), психологічний стрес та емоційне виснаження (46%). Останнім часом на зміну харчових звичок вплинуло й вимкнення світла. Бо багато хто під час відключень електроенергії не може приготувати гарячі страви, тож обходиться бутербродами чи снеками.

Крім того, 31% опитаних зазначили, що забули про принципи здорового харчування через повітряні тривоги, 39% — унаслідок порушень сну, а 26% пояснили це навантаженням й стресом на роботі. Загалом же під впливом цих негативних факторів, за останніми даними, 51% українців харчується нерегулярно (торік цей показник становив 49%). Цьогоріч 49% почали споживати більше нездорової їжі, мова про жирне, смажене. 37% опитаних вказали на зниження апетиту, 46% пропускають прийоми їжі, а 34% частіше споживають переважно холодні страви. Частка тих, хто зменшив витрати на продукти, зросла з 67% до 72%.

Від яких же продуктів найчастіше відмовляються українці? 52% опитаних економлять на рибі й морепродуктах (раніше ці показники були на рівні 48%), 47% — на м’ясі (проти 40% за минулорічним опитуванням), 26% — на молочних продуктах, а 13% — на базових продуктах, мова про хліб, олію, крупи, овочі та яйця. На сьогодні лише 8% респондентів зазначили, що не заощаджують на продуктах харчування, хоча торік цей показник був на рівні 11%. До слова, 24% українців тепер вживають більше спиртного (минулоріч цей показник становив 19%), 26% з цієї кількості — це молодь.

Таким чином, українці свідомо спрощують споживання, зосереджуючись на базових продуктах і мінімізуючи “емоційні” покупки.

Повномасштабна війна зробила харчування для українців не просто фізіологічною потребою, а частиною механізму виживання. Через їжу ми намагаємося впорядкувати життя, знайти стабільність і хоч якусь нормальність у щоденному стресі”, — коментує Євгенія Близнюк. соціологиня, засновниця і директорка Gradus Research.

Дослідження проведене дослідницькою компанією Gradus методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Вибірка відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше 50 тисяч у віці 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном, за виключенням тимчасово окупованих територій та територій ведення активних бойових дій. Період проведення: хвиля 1 — 8 жовтня 2024, хвиля 2 — 9 жовтня 2025. Розмір вибірки: 1000 респондентів.

Back to top button