Благоустрій твориться щодня
Комунальні блага стали настільки звичними, що багато хто не замислюється, якою важкою працею забезпечується стабільна робота комунальних підприємств міської інфраструктури. Зазвичай, коли ранкове місто ще прокидається, у працівників комунального підприємства з будівництва, ремонту та експлуатації доріг (КП БРЕД), яке є структурним підрозділом виконавчого комітету Хмельницької міської ради, робочий день уже в розпалі: прибирають автошляхи, тротуари, зелені зони, вивозять сміття.
Загалом у підпорядкуванні КП БРЕД — ціла низка об’єктів догляду: крім утримання автошляхів, тротуарів, світлофорних об’єктів, дорожники вкладають гарячий асфальт, очищають зливові колектори, утримують і ремонтують очисні споруди, розчищають шляхи й тротуари взимку від снігу, влітку поливають розпечений асфальт, виконують і поновлюють дорожню розмітку… Недарма кажуть, в якому стані дороги в місті — так воно й живе.
У березні КП БРЕД відзначило ювілей: 20-річчя від часу його створення після шляхової дільниці, яка входила в контору благоустрою Хмельницького міськкомунгоспу ще з 1950-х років. 20 років — це вже біографія, яка має історію, досвід, досягнення, стратегію, що вимагає сучасна міська інфраструктура.
Про те, як нині працює підприємство, — в інтерв’ю з в.о. директора КП БРЕД Віталієм ЗАСОРЕНКОМ.
— Віталію Вікторовичу, яка структура підприємства нині, виробничі потужності, які послуги надаєте? Адже у 2020 році загальна мережа КП БРЕД збільшилась за рахунок приєднання до міської тергромади 24 сільських населених пунктів з їх дорогами, комунальними потребами та проблемами.
— Вулично-дорожня мережа міста в цілому має протяжність 423,4 км, зокрема з асфальтобетонним покриттям — 256,3 км та зі щебеневим покриттям — 167,1 км. Підприємство складається зі спеціалізованої монтажно-експлуатаційної дільниці, дільниці з утримання вулично-дорожньої мережі міста, цеху підсобного виробництва та дільниць механізації й транспорту, виконробських бригад.
Основними напрямками діяльності підприємства є будівництво, реконструкція, капітальний та поточний ремонти дорожнього покриття, очищення колодязів, колекторів, прибирання вулиць, вивіз сміття, миття, знепилювання, розчищення від снігу вулиць, посипання їх піщано-соляною сумішшю, нанесення або поновлення дорожньої розмітки, обслуговування світлофорних об’єктів, заміна та утримання дорожніх знаків (за попереднім погодженням з управлінням Національної поліції), автопослуги, експлуатація й утримання очисних споруд.
Які потужності підприємства? Наш цех підсобного виробництва за одну зміну здатний виготовляти 300 тонн асфальтобетону. У квітні запустили асфальтобетонний завод після зимової перерви у виробничому сезоні ремонтів вулично-шляхової мережі.
— Воєнний стан змусив переглянути структуру діяльності підприємства, чимало планів і проєктів довелося відкласти. Міський бюджет нині спрямований на пріоритетне завдання: забезпечення обороноздатності, постійна підтримка Сил оборони. Наскільки скоротилося фінансування з міського бюджету за час великої війни? Як вдається залучати кошти для діяльності виробництва, підтримки комунального господарства?
— За останні два роки фінансування з міського бюджету скоротилося на 15%. Фінансування нашого підприємства відбувається з місцевого бюджету, а головним розпорядником коштів є департамент інфраструктури міста. Воєнний стан багато чого змінив в Україні в цілому і, безперечно, в діяльності й планах нашого підприємства. Але завдяки дружньому колективу та злагодженій роботі нам вдається щодня працювати та виконувати завдання, щоб робити наше місто чистішим, комфортнішим, безпечнішим та кращим.
— Якщо раніше люди позитивно реагували на оновлення комунальної інфраструктури, зокрема дорожньої, то тепер навіть ремонт бруківки часто викликає обурення. Бо ж головне — допомога ЗСУ. Але, з іншого боку, від вкритого ямами дорожнього і тротуарного покриття, не посипаних соляною сумішшю зимових шляхів і тротуарів, непрацюючих світлофорів, невивезеного вчасно сміття, забитої каналізації страждають люди, загалом місто. Які пріоритетні напрямки діяльності КП БРЕД реалізовуються і розвиваються, попри війну і її виклики?
— Наше підприємство продовжує працювати за основними напрямками, які я озвучував раніше, вони всі залишаються пріоритетними. Єдине, що довелося відкласти, — капітальні ремонти об’єктів дорожньої інфраструктури, всі вони зупинені через війну.
— Як на діяльність підприємства вплинуло зростання цін на опалення, природний газ, електроенергію, паливно-мастильні матеріали, запчастини? Адже, за інформацією з медіа, в КП БРЕД до прибирання доріг і тротуарів міста узимку залучали понад 35 спецавтомобілів, до осінньо-зимового періоду підготували понад 800 тонн піщано-сольової суміші для обробки вулично-дорожньої мережі тощо. Крім того, взимку на вулиці міста вийшли нові спецмашини. Дорожники закупили вантажівки Ford місткістю 20 тонн, а також JAC, які перевозять до 6 тонн посипної суміші. Усі автомобілі оснащені електронними дозаторами. Тобто сніг на дорогах — “дорогий”?
— Немає жодної галузі, де б не вплинуло зростання цін на енергоносії, матеріали й запчастини. Відтак зростає собівартість виготовленої продукції. Але у зв’язку з тим, що вдалося оновити наш автопарк сучасними механізмами, які витрачають менше матеріалів безпосередньо на виконання тієї ж роботи, нам вдалося втримати вартість разового посипання, зимового утримання вулично-шляхової мережі. Втім на нашу діяльність впливає не лише підняття цін, але й погодні умови: якщо зима тепла, то відповідно і суміші висипаємо менше. Тому не можна однозначно стверджувати, що сніг “дорогий”.
— Лиш минула календарна зима, дорожники взялись за весняні роботи. Які вони?
— Найпершими весняними роботами є прибирання бруду під бордюрами, фарбування пішохідної та транспортної огорожі, нанесення/поновлення дорожньої розмітки, ліквідація аварійної ямковості… Крім виконання службових обов’язків, всі наші працівники брали участь у загальноміському місячнику з благоустрою і очищення територій.
— Чимало висококваліфікованих працівників КП БРЕД нині воюють на передовій, також на фронті, в деокупованих регіонах працює ваша техніка. На яких ділянках найбільше відчутний брак спеціалістів і потужностей? Як поповнюєте кадровий потенціал і технічне забезпечення?
— Так, звісно, багато наших колег нині на фронті, але підприємство і далі працює та виконує всі поставлені завдання. До того ж ми підтримуємо наших захисників закупівлею запчастин, ремонтом техніки та за можливістю закриваємо інші потреби військових. Так, брак спеціалістів відчутний, мабуть, у кожному підприємстві. Та ми надіємось на Перемогу, чекаємо на повернення усіх наших хлопців, які воюють, живими та неушкодженими. Ми постійно повідомляємо про вакансії на нашому підприємстві і відповідно запрошуємо охочих приєднатися до нашої дружньої команди, аби згуртовано працювати для забезпечення благоустрою міста щодня. Підприємство буде раде бачити людей, які поповнять наш кадровий потенціал.
— Дякую за розмову і добросовісну працю вашого підрозділу у такий нелегкий час, за комфорт і чистоту нашого міста.