“Хмельницьктеплокомуненерго”: бути стійкими

Тепло у наших оселях у холодну пору року й постійно гаряча вода у крані — справжні комунальні блага. І лише тепер, під час повномасштабної війни, хмельничани по-справжньому розуміють, яке неоціненне багатство вони мають. І все — завдяки наполегливій роботі МКП “Хмельницьктеплокомуненерго”. Адже попри всі виклики сьогодення, підприємство добросовісно виконує свої функції, надаючи якісні послуги споживачам. Приємно зазначити, що “Хмельницьктеполокомуненерго”— одне з найпотужніших підприємств нашої області й одне з провідних в Україні. Про те, як вдається налагоджувати на високому рівні роботу МКП “Хмельницьктеплокомуненерго”, ведемо мову з його директором, Заслуженим працівником сфери послуг України Володимиром СКАЛІЄМ.

Володимире Михайловичу, яка потужність підприємства: скільки є котелень в місті, центральних теплових пунктів тощо? Яку кількість населення обслуговуєте? Чи змінилося щось за останніх пів року?

Хмельницьктеплокомуненерго” експлуатує 72 котельні загальною встановленою потужністю 884 Гкал/год; 76 центральних теплових пунктів (ЦТП); 25 когенераційних установок загальною електричною потужністю 13 МВт та тепловою потужністю 15 МВт/год; 269 км теплових мереж в двотрубному вимірі; 22 твердопаливних котла; 60 геліоколекторів. Теплова енергія постачається на опалення та ГВП у 924 житлових будинки, близько 2000 нежитлових об’єктів. Ми обслуговуємо понад 161 тисячу осіб, а опалювальна площа складає 4,7 мільйона квадратних метрів. За останні пів року найбільші зміни відбулися в кількості та загальній встановленій потужності когенераційних установок підприємства, оскільки на початку другого півріччя 2025 року підприємство додатково отримало в якості технічної допомоги від міжнародних донорів 6 когенераційних установок загальною електричною потужністю 4,8 МВт.

Сьогодні ми на порозі четвертої воєнної зими, тому всі споживачі відчувають тривогу та занепокоєння: чи буде тепло у домівках? Усі роки, навіть після повномасштабного вторгнення, ви забезпечували безперебійну подачу гарячої води й тепла до осель хмельничан, за що вам особлива вдячність. Якою буде наступна зима? Чи маєте прогнози?

Завдяки проведеній підприємством роботі, а також допомозі міжнародних донорів, проходження минулих опалювальних періодів під час військового стану відбувалися стабільно без суттєвих порушень у наданні послуг з теплопостачання. Забезпечувати безперебійну подачу гарячої води й тепла до осель хмельничан в умовах блекаутів вдавалося завдяки когенераційним установкам та генераторам, які у разі відсутності електропостачання вмикаються в роботу для забезпечення власних потреб підприємства в електричній енергії. У поточному році вдалося збільшити потужності виробітку електричної енергії завдяки технічній допомозі міжнародних донорів. Завдяки власній організованості, обізнаності та силам вдалося виконати монтаж даного обладнання. Під час блекаутів наше підприємство і в цьому році буде намагатись вжити усіх необхідних заходів, щоб забезпечити безперебійну роботу власних об’єктів. Хочемо також додати, що на підприємстві створені 6 аварійних бригад з базуванням на районах теплових мереж для виконання аварійно-відновлювальних робіт та завдань щодо реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, а також на загрози терористичних актів (нападів) на об’єкти підприємства. Щодо роботи підприємства в умовах можливої відсутності газопостачання — ситуація набагато складніша. На базі підприємства наявні твердопаливні котли, потужності яких вистачить лише для забезпечення теплом пунктів обігріву у разі наявності твердого палива у постачальників.

Що власне робиться, аби забезпечити найнеобхідніше: подачу тепла та гарячої води? Можливо, відбувається реконструкція вашого господарства? Що оновлено останніми роками?

Беручи до уваги продовження військової агресії росії проти України та подальші обстріли енергетичної інфраструктури країни, мусимо підвищувати стійкість системи теплопостачання міста, аби безпечно проходити опалювальний сезон, уникати масштабних надзвичайних ситуацій. За останні роки підприємство виконало значний обсяг робіт з монтажу когенераційних установок (КГУ), поточний ремонт, побудова кабельних ліній; реконструкцію, капітальний та поточний ремонт котелень та центральних теплових пунктів зі встановленням сучасних енергоефективних насосів тощо. У 2025 році також виконали багато роботи. Зокрема, це обслуговування існуючих та монтаж нових когенераційних установок (КГУ), наданих від міжнародних донорів; побудова кабельної лінії; реконструкція центрального теплового пункту; встановлення насосів та частотно-регулюючих приводів (ЧРП) різної потужності; капітальний ремонт котлів; модернізація щитів автоматики та електрощитових; заміна теплових мереж на попередньо ізольовані труби в двотрубному вимірі; заміна/встановлення запірно-регулюючої арматури в котельнях, ЦТП, на теплових мережах підприємства та інші необхідні заходи з підготовки теплового господарства до роботи в опалювальний період. Також створений додатковий запас твердого (дрова, пелети, тріска) та рідкого (бензину, дизеля) палива, матеріалів, запчастин, обладнання тощо для безпечного проходження опалювального сезону.

Наскільки ефективно реконструкція допомагає запобігати аварійним ситуаціям? Чи часто трапляються аварії?

Так, звичайно, проведені заходи з реконструкції об’єктів теплопостачання (котельні, ЦТП, теплові мережі) дозволяють значно зменшувати кількість аварійних ситуацій на теплових мережах та виробничих об’єктах протягом опалювальних періодів, які, до речі, проходили без суттєвих порушень та наднормативних перерв в опаленні та гарячому водопостачанні споживачів.

Одним з чинників запобігання аваріям, напевно, є також успішна реалізація політики енергозбереження? Розкажіть, будь ласка, про енергозберігаючі технології детальніше.

Протягом останніх 15 років головним пріоритетом для нас є впровадження енергоефективних технологій. За цей час виконано масштабну реконструкцію та модернізацію всіх великих котелень; капітально відремонтовані потужні котлоагрегати із заміною їх конвективних частин, екранних та димогарних труб; реконструйовані та автоматизовані котельні із заміною фізично і морально застарілих котлів на нові енергоефективні; відновлені лінії рециркуляції котлоагрегатів зі встановленням рециркуляційних насосів; більше 80% насосного парку підприємства замінено на нові більш економічні сучасні насоси; встановлено частотно-регулюючі пристрої (ЧРП) на електродвигуни різного призначення. За ці роки котельні та ЦТП підприємства оснащені малопотужними газовими котлами для гарячого водопостачання в літній період, що працюють в автоматичному режимі без постійно обслуговуючого персоналу; виконано заміну на попередньо ізольовані труби близько 1/3 всіх теплових мереж підприємства. Відбувалось освоєння альтернативних та відновлювальних джерел теплової енергії (встановлювались твердопаливні котли та геліоколектори). В майбутньому, до речі, плануємо надалі розвивати та розширювати на підприємстві відновлювальну енергетику у виробництві теплової та електричної енергії.

Якось, Володимире Михайловичу, в одному з попередніх інтерв’ю Ви казали про необхідність впровадження заходів децентралізації системи теплопостачання міста. Що саме з роблено з цією метою?

Враховуючи реалії війни, виникла необхідність розосередження потужностей виробництва теплової енергії (впровадження заходів децентралізації) системи теплопостачання міста. Вони спрямовані на уникнення масштабних надзвичайних ситуацій у випадку руйнації потужних об’єктів теплової та електричної генерації підприємства внаслідок ракетних атак. Саме з цією метою підприємство побудувало додаткові котельні у двох центральних теплових пунктах та відновило працездатність двох котелень, які раніше були виведені з експлуатації. У нинішньому році ці заходи децентралізації системи теплопостачання міста були допрацьовані та перевірені в робочих умовах.

Знову ворог б’є по енергетичній інфраструктурі нашої держави, тому постійно маємо загрозу блекауту. Як підприємство виробляє власну електроенергію? Якщо є надлишок електроенергії, чи реалізовуєте його?

Внаслідок ракетно-дронових атак на об’єкти енергетичної інфраструктури в країні постійно зберігається загроза блекаутів на значний період часу. Тому для забезпечення електроживлення та функціонування власних об’єктів підприємство має в наявності 25 когенераційних установок та 60 дизельних та бензинових генераторів (з них три — пересувні). Це дозволяє підвищити безпеку та надійність експлуатації об’єктів підприємства, а також забезпечити безперебійне надання послуг з теплопостачання споживачам. У разі наявності надлишку виробленої електроенергії, підприємство може її реалізувати.

Скільки проєктів вдалося реалізувати завдяки програмі USAID? На жаль, програма перестала діяти. Чи багато залишилося невтілених проєктів? Яким чином їх можна компенсувати?

У рамках проєктів, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку, в якості матеріально-технічної гуманітарної допомоги підприємство у 2023-2024 роках отримало обладнання, матеріали та спецтехніку: кульові крани, труби сталеві, сіль для очищення води, екскаватори, міні-екскаватор-навантажувач, насоси, частотно-регулюючі приводи (ЧРП), генератори, твердопаливні модульні котельні, аварійний автомобіль-ремонтну майстерню, обладнання та матеріали для облаштування кабельних ліній, когенераційні установки. Цьогоріч додатково отримали насоси, ЧРП, автомобільний кран, ще один аварійний автомобіль, когенераційні установки. У підсумку невтілених проєктів не залишилось, змінився лише формат співпраці з Агентством США з міжнародного розвитку, яка продовжується надалі.

Який нині стан з оплатою споживачами послуг, які ви надаєте? Чи зріс борг порівняно з весною цього року? Чи, можливо, хмельничани перед початком опалювального сезону намагаються максимально зменшити свої борги перед КП?

На початок 2025 року заборгованість споживачів за надані підприємством послуги з постачання теплової енергії та гарячої води складала 183,9 млн грн, на кінець опалювального періоду заборгованість збільшилась до 193,6 млн грн, а станом на 1 жовтня заборгованість зменшилась до 100,8 млн грн. Така тенденція, до речі, зберігається з року в рік, адже нарахування плати за надані послуги з постачання теплової енергії підприємство здійснює винятково в опалювальний період, тому, враховуючи значні суми нарахувань, як правило, взимку заборгованість зростає, а в літні місяці споживачі її суттєво зменшують. Останні два роки значно покращилась платіжна дисципліна споживачів. Так, якщо за 2024 рік відсоток оплати населення становив 102,8%, то з початку поточного року станом на 1 жовтня — 122%.

Чи відшкодовує держава різницю в тарифах? Чи підприємство, надаючи споживачам послуги за нижчими тарифами, працює собі у збиток?

Законом України “Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування” накладено мораторій на підвищення тарифів на теплову енергію та послуги з постачання теплової енергії та гарячої води для населення. Тарифи, за якими населенню нараховується плата за послуги з постачання теплової енергії та гарячої води, є збитковими і відшкодовують витрати на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії лише на 60%. Держава, наклавши мораторій на тарифи для населення, зобов’язалась відшкодовувати теплопостачальним організаціям різницю в тарифах з державного бюджету. Проте з другого півріччя 2021 року донині жодної копійки різниці в тарифах з державного бюджету не було відшкодовано. Станом на 01.07.2025 року невідшкодована різниця в тарифах, підтверджена Територіальною комісію з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах при Хмельницькій обласній державній адміністрації, складає 885 млн грн. За результатами роботи за перше півріччя 2025 року підприємство отримало збиток від надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в сумі 132,6 млн грн, загальний фінансовий результат збиток — 20,4 млн грн. Для зменшення збитковості підприємство здійснює різноманітні заходи щодо зниження витрат на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, а також розвиває інші види діяльності, від яких отримує додаткові доходи в умовах обмеження тарифів на послуги та відсутності відшкодування різниці в тарифах з державного бюджету. Окрім того, велика допомога надається підприємству з міського бюджету. За 2024 рік було надано фінансову допомогу на здійснення господарської діяльності з міського бюджету в розмірі 90 млн грн, за 9 місяців 2025 року надано 77 млн грн.

Чи часто до вас звертаються люди з приводу тієї чи іншої ситуації? Наскільки ці звернення є серйозними і чи допомагають вони вам у роботі?

З початку 2025 року станом на 10.10.2025 до нашого підприємства загалом надійшло 525 звернень від споживачів. Стосуються вони різноманітних питань, але більшість з них стосується нарахувань за послуги, ремонтних робіт на внутрішньобудинковій системі опалення та/або гарячого водопостачання, усунення технологічних відхилень в роботі внутрішньобудинкової системи тощо. Звернення споживачів, безумовно, допомагають нам зрозуміти, куди спрямовувати наші зусилля для покращення теплового господарства, щоб забезпечувати якість наданих послуг на найвищому рівні.

Підтримка підприємством Збройних сил України залишається на тому ж рівні, що й на початку повномасштабної агресії? Можливо, допомагаєте своїм працівникам, які боронять нашу державу?

Наше підприємство не стоїть осторонь в питанні допомоги ЗСУ. В межах своїх фінансових можливостей завжди підтримуємо їх продуктовим забезпеченням, військовою амуніцією, інструментами, спеціальною та іншою технікою. Цивільні працівники підприємства постійно беруть участь у спорудженні фортифікаційних споруд, виготовленні мобільних твердопаливних печей військовим тощо. Допомагаємо також і госпіталям та тиловим військовим частинам. Хочу зазначити, що з початку війни вже 49 працівників нашого підприємства стали на захист України. Ми максимально допомагаємо їм грошовим та продуктовим забезпеченням, амуніцією, технікою тощо. Неодноразово виділялась грошова допомога і членам їх сімей.

Чи закінчена підготовка до цьогорічного опалювального сезону? Сподіваємося, він розпочнеться цьогоріч вчасно, як у всі попередні роки?

Міське комунальне підприємство повністю завершило виконання основних та додаткових заходів з підготовки до опалювального сезону 2025-2026 років. Наразі ще виконуються деякі важливі заходи, які не пов’язані з початком опалювального сезону 2025-2026 років. Опалювальний сезон для деяких соціальних закладів (лікувальні заклади зі стаціонаром, дошкільні навчальні заклади) вже розпочатий. Для населення міста опалювальний сезон розпочнеться, коли настануть відповідні умови.

Дякую, Володимире Михайловичу, за розмову.

Розмовляла Тетяна Сікорська

Back to top button