Комунальний транспорт: реалії, виклики, перспективи
Понад 50 років тому в Хмельницькому, крім автобусів, з’явився новий громадський транспорт — тролейбус. І містяни оцінили його переваги: велика пасажиромісткість, безпечність, надійність руху. З того часу міський електротранспорт здійснив сотні мільйонів пасажироперевезень. Час не стоїть на місці, тож і транспортна інфраструктура зазнала значних змін з появою великої кількості приватних авто і перевізників. Втім ХКП “Електротранс” і нині залишається найпопулярнішим міським перевізником. А комунальний автопарк поповнився ще й значною кількістю середньо- і великогабаритних автобусів. На жаль, чимало напрямів Програми розвитку міської транспортної інфраструктури нині вкрай нелегко реалізовувати, адже повномасштабна війна виставила інші пріоритети як у розподілі коштів міського бюджету, так і в діяльності комунальних підприємств, в тому числі й “Електротрансу”. Великого значення набуло забезпечення обороноздатності, максимальне сприяння Силам оборони. Та підприємство, попри всі труднощі воєнного стану, розвивається, долає виклики. Адже одним із важливих елементів розвитку сучасної інфраструктури міста Хмельницького є організація зручних та доступних пасажирських перевезень. Про те, як нині діє і змінюється комунальна транспортна мережа, — наша розмова з директором в ХКП “Електротранс” Сергієм БОБУХОМ.
— Сергію Олександровичу, яку кількість тролейбусів та автобусів має в розпорядженні ХКП “Електротранс”? Скільки їх щодня виходять на маршрути? Як вдається забезпечувати пасажирів достатньою кількістю громадського транспорту?
— Нині підприємство обслуговує 26 тролейбусних маршрутів, на які щодня в робочі дні виходять 68 одиниць транспорту. Загалом КП “Електротранс” має у своєму розпорядженні 105 тролейбусів, 72 з яких вже відпрацювали нормативні строки експлуатації — 10 років. Тому частина з таких машин ремонтується, а повністю непридатні для експлуатації розбираються на запчастини для відновлення тролейбусів, котрі перебувають в кращому стані. Повністю зношені і непридатні поступово списуються, і підприємство отримує певні кошти за зданий металобрухт.
Також наше підприємство обслуговує сім автобусних маршрутів, для цього в робочі дні використовується 21 автобус. Загалом підприємство має 55 автобусів. З наявних 36 також відпрацювали нормативні строки експлуатації. Отже, розуміємо, що більша частина тролейбусів і автобусів, якими підприємство здійснює перевезення пасажирів, потребують або заміни, або відновлення й ремонту. Зрозуміло, що ремонти, а особливо заміна зношеного транспорту новим, коштують чимало. Але ми поступово, крок за кроком, це робимо. Вишукуємо джерела фінансування для того, щоб транспортний парк підприємства підтримувався в доброму стані, і щоб поїздки пасажирів міськими маршрутами були комфортними і швидкими.
— Який середній вік хмельницького тролейбуса? З яких джерел фінансування закуповуються нові транспортні засоби? У жовтні 2023 року КП “Електротранс” уклало угоду на придбання вживаних тролейбусів чеського виробництва, марки “Skoda”. Чи виправдали себе економічно і технологічно на хмельницьких маршрутах?
— Середній вік хмельницьких тролейбусів майже 23 роки. Наш найстарший тролейбус 1982 року випуску, найстарший автобус 1987-го. Та завдяки вмілим рукам наших майстрів-ремонтників транспорт на маршрутах перебуває в цілком придатному стані для міських пасажирських перевезень. На все в нашому житті впливає час, отже, й транспорт поступово старішає, зношується. Тому вирішення питання оновлення тролейбусного і автобусного парків — одне з пріоритетних для нас. Щодо тролейбусів чеського виробництва “Skoda”, то минулого року вже придбані два таких тролейбуси, які цілком себе виправдовують на міських маршрутах. Тому маємо намір поповнити тролейбусний парк підприємства ще декількома чеськими тролейбусами.
— Важливе місце в діяльності підприємства займає міжнародна інвестиційна співпраця, зокрема участь у грантових програмах ЄБРР, у розробці й реалізації Плану сталої мобільності, до якого місто доєдналося у 2019 році. Наскільки ця співпраця нині результативна?
— Так, міжнародна співпраця, зокрема з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР), організацій-консультантів “EGIS”, A+S Consult GmbH та інших, для нас має важливе значення. Для реалізації проєктів, що спрямовані на поліпшення транспортного обслуговування хмельничан і гостей міста, використовуємо власні кошти підприємства, та їх недостатньо. Тому до фінансування цих проєктів приєднується і влада міста, і міжнародні організації. Таке поєднання зусиль і фінансових можливостей ведуть нас до потрібного результату. Поряд з оновленням рухомого складу, КП “Електротранс” має намір частково модернізувати тролейбусне депо та зробити повністю нову автоматичну мийку.
У січні цього року КП “Електротранс” оголосило тендер на закупівлю 42 нових тролейбусів, згідно з програмою ЄБРР. Разом з ними вирішили купити також запчастини та діагностичне обладнання. Тендер на закупівлю тролейбусів оголошувався через портал ЄБРР, тепер триває оцінка пропозицій. До того ж, наше підприємство бере активну участь у розробці Плану сталої мобільності міста, цей процес триватиме протягом року. Реалізація цього Плану спрямована на покращення доступності та зручності користування громадським транспортом, як реальної альтернативи використання приватного автомобіля. Також планується вдосконалення транспортного сполучення між різними частинами міста. На сьогодні тривають громадські обговорення, соціологічні опитування хмельничан щодо вдосконалення роботи транспорту, зручності графіків і маршрутів. Це важливо і нам як перевізнику, і нашим пасажирам. Тому ми прямо зацікавлені в отриманні інформації саме від пасажирів, бо їх побажання допомагають зрозуміти, що і як належить робити нам, як перевізнику, щоб організація міських перевезень, їх якість була стабільно високою і зростала.
Щодо транспортного парку, в планах міської влади — повністю оновити тролейбусний парк та базу КП “Електротранс”, а також збільшити кількість тролейбусів на 20 відсотків. Також є потреба збільшити кількість машин, що мають опцію автономного ходу. Загалом, починаючи з 2016 року, в Хмельницькому придбали 32 нових тролейбуси. Також слід сказати, що, працюючи над вдосконаленням міських пасажирських перевезень, ми дбаємо й про добробут наших працівників. Правило просте: краще працюємо — більше заробляємо. У квітні місяці цього року середня зарплата по підприємству становила 19250 гривень, і, відповідно, до результатів роботи зростатиме й зарплата працівників.
— Повномасштабне вторгнення стало неабияким випробуванням для транспортної галузі, особливо вашого підприємства. Блекаути, перебої електропостачання, руйнування електропідстанцій — все це завдає значних збитків підприємству і транспортній галузі загалом. Як підприємство виходить із цих складних ситуацій?
— Для обслуговування пасажирів КП “Електротранс” використовує переважно тролейбуси. Зрозуміло, що їм для руху потрібна постійна наявність струму в контактній мережі, і в разі перебоїв з поданням струму виникатимуть і перебої з рухом транспорту на маршрутах. Тому в цих умовах треба мати транспорт, що здатен обходитись без контактної електромережі. Ми маємо такий транспорт, і використовуємо на маршрутах. Це автономні тролейбуси, обладнані потужними акумуляторами, що здатні накопичувати електроенергію, взяту з електричної контактної мережі. На сьогодні маємо п’ять таких тролейбусів. Також є певний запас автобусів, які, за потребою, готові замінити на маршрутах тролейбуси.
Розуміємо, що ризик зупинки руху міського електротранспорту через можливі удари по енергетичній інфраструктурі є водночас і ризиком сповільнення пасажирських перевезень. Тому робота над мінімізацією перебоїв у транспортному сполученні є для нас важливою і повсякденною. Міські транспортні мережі — то артерії міста, і функціонувати вони мають добре навіть в умовах, коли потерпаємо від ударів по об’єктах енергетики. Словом, і влада міста, і підприємство дбаємо, щоб, незалежно від того, чи були удари по енергетиці, кількість транспорту на міських маршрутах має бути максимально відповідною графікам руху.
— Від початку повномасштабного вторгнення росії чимало працівників вашого підприємства, поряд з іншими хмельничанами, мобілізовані до ЗСУ, воюють. Нині бачимо більше, ніж раніше, жінок за кермом тролейбусів. Як оцінюєте їх працю? Як загалом поповнюєте кадровий потенціал в умовах, спричинених війною?
— Коли чоловіки взяли на себе важку й небезпечну роботу на фронтах, то жінки в тилу змушені доповнювати виконання своїх звичних жіночих обов’язків ще й тим, чим за мирних часів зазвичай займаються чоловіки. Тому роль жінок у тилу дуже і дуже зросла, і на нашому підприємстві також. Це стосується й керування тролейбусами: жінок-водіїв у нас справді побільшало, і працюють жінки добросовісно і вміло нарівні з чоловіками. Пасажири, безперечно, вдячні нашим жінкам за те, що вони успішно замінили наших чоловіків-водіїв.
Щодо ситуації з кадровим забезпеченням, то підприємство працює в умовах відчутної нестачі працівників, і причина все та ж — війна. Ми готові запропонувати хмельничанам великий перелік вакансій. Нині нам потрібні водії тролейбусів та автобусів, слюсарі-ремонтники, слюсарі-електрики, акумуляторники, електромонтери, механіки. Якщо хтось із читачів шукає роботу і має якусь зі згаданих професій, ми радо приймемо його в наш колектив. Підприємство має власну навчальну базу і приймаємо на роботу по закінченню навчання.
Також, дбаючи про кадрове забезпечення підприємства, ми тісно співпрацюємо з вищими професійними училищами №№4, 11, 25 міста Хмельницького. В цих освітніх закладах навчають токарів, слюсарів з ремонту колісних транспортних засобів, слюсарів-електриків, рихтувальників кузовів. Ми надаємо учням цих училищ можливість пройти у нас виробничу практику, а по закінченню навчання працевлаштуватись у нас.
— Останніми роками на маршрутивийшло кілька капітально відремонтованих тролейбусів. За які кошти відбуваються такі складні ремонти, які можна прирівняти до відновлення машин?
— Так, за три недавніх роки було відновлено шість тролейбусів, які тепер курсують вулицями міста. Нещодавно завершили капремонт сьомого тролейбуса, який вже вийшов на 2-й маршрут. На нашу думку, не по-господарськи було б відразу розбирати на брухт тролейбуси, період використання яких перевищив нормативні строки експлуатації. Тому такі тролейбуси ми передаємо на ремонт, а після ремонтів продовжуємо використовувати їх на міських маршрутах. Зрозуміло, що експлуатаційні витрати на старіші тролейбуси є вищими, порівняно з витратами на ремонти новіших. Але вартість відновлювального ремонту в десятки разів нижча, аніж купівля нового тролейбуса. Фінансування ремонтів здійснюється як власними коштами підприємства, так і з міського бюджету. Оновлення парку міського пасажирського транспорту — це наша спільна з міською владою турбота, а також у партнерстві з міжнародними організаціями, які допомагають нам у розробці та реалізації проєктів для поліпшення транспортного обслуговування у місті.
— Слово “валідатор” увійшло в наше життя з громадського транспорту і стало звичним. Які економічні і ресурсні переваги системи електронної оплати має “Електротранс”, впровадивши електронну систему оплати проїзду? Чому не всі електронні табло на зупинках працюють?
— Вже майже три роки, як наше підприємство впровадило електронну (безготівкову) систему оплати проїзду з використанням валідаторів. За результатами конкурсу, який провело управління транспорту і зв’язку міської ради, роботи з переведення міського громадського транспорту на безготівкову оплату, виконало підприємство CityCard Khmelnytskyi. Саме це підприємство й надало валідатори, встановлені в салонах наших тролейбусів і автобусів, якими користуються пасажири. Дієвість і ефективність використання електронної системи оплати проїзду вже підтверджена часом, вона забезпечує і швидку оплату (це зручно пасажирам), і швидке надходження коштів за проїзд. Це важливо нам як перевізнику. При цьому для пасажирів, які не мають проїзних або банківських карток, ми поки що зберігаємо можливість оплатити готівкою, звернувшись до водія. Але з початку липня цього року плануємо перейти тільки на безготівкову оплату проїзду.
Щодо випадків, коли на зупинках не працюють інформаційні табло, то нам важливо, щоб працював двосторонній інформаційний зв’язок з пасажирами. І коли пасажир побачив, що на зупинці не працює табло, то варто сповістити про це нашого чергового диспетчера за тел. 067-380-20-72. Такі сповіщення потрібні, щоб ми мали можливість оперативно реагувати на виявлені недоліки, працювати над поліпшенням якості обслуговування пасажирів.
— Чи з’являться найближчим часом нові тролейбусні та автобусні маршрути? Які мікрорайони, вулиці покращать свою мобільність?
— Зрозуміло, що прагнення поліпшити обслуговування пасажирів — це водночас і прагнення відкрити нові маршрути, або, принаймні, наростити довжину вже діючих. Це потрібно для того, щоб шлях, який пасажир проходить, наприклад, від дому до найближчої зупинки, займав декілька хвилин. Разом з тим підприємство живе й розумінням реалій сьогодення. Тому, знаючи різницю між бажаним і дійсним,маємо насамперед постійно дбати про безперебійний рух транспорту на діючих маршрутах, надавати пасажирам комфортабельні, безпечні тролейбуси і автобуси, довести до успішного завершення розпочату заміну транспортних засобів: старіші тролейбуси замінити новими, надійнішими і економнішими. З таким баченням ближчого майбутнього нашого підприємства сьогодні й працює колектив КП “Електротранс”.
— Дякую за розмову.
Розмовляла Тетяна Слободянюк