У розкладі «Хмельницькознавство»

Незабаром в освітніх закладах громади з’явиться унікальний посібник для 8-9 класів з історії рідного міста — «Хмельницькознавство». Краєзнавче видання вийде в світ повноцінним накладом для 8 класу. Наразі творча група хмельницьких краєзнавців, істориків та педагогів працює над посібником для дев’ятикласників. Координує процес роботи департамент освіти та науки міської ради.

Нині, коли триває надважка війна, ворог не лише забирає життя українців, безжально руйнує міста, села, а й здійснює потужну інформаційну війну. І ми, як ніколи, відчуваємо потребу в історичній правді. Адже недаремно кажуть: хто не вчитиме своєї історії, вчитиме чужу. Особливо важливо виховувати на правді молоде покоління, аби ніколи не просочувалась в юну свідомість облудна московська брехня. Як ідеться у повідомленні департаменту освіти та науки, це перше систематизоване для освіти видання про Плоскирів-Проскурів-Хмельницький, його героїв, культуру й боротьбу від найдавніших часів до сьогодення, що базується на архівних, історичних документах і дослідженнях краєзнавців.

Символічно, що ідея написати й видати для освітніх закладів громади посібник, а також ввести до навчальної програми курс «Хмельницькознавство» належить міському голові Олександру Симчишину, яку він озвучив у важкі для громади часи: в 2022 році, коли, на перший погляд, для освіти головним було вижити, а не дбати про краєзнавчу науку. Втім ідея виявилась корисною і актуальною, і весь 2023 рік колектив авторів працював над розділами майбутнього посібника. Як зазначила упорядниця видання, історикиня, головна спеціалістка відділу позашкільної освіти та виховної роботи департаменту освіти та науки міської ради Наталія Камінська, посібник «Хмельницькознавство» для 8 класу вже фактично готовий. Над посібником для 9 класу нині працює робоча група.

«Чому видання призначене саме для цієї категорії учнів? Тому що після дев’ятого класу діти вступають в профільні освітні заклади, а ми хочемо історією нашого міста, громади охопили загальноосвітню ланку протягом двох років, – розповідає пані Наталя. – Матеріал дуже насичений, його достатньо і він був вчасно підготовлений. Але для того, щоб запустити посібник в освітній процес, потрібно отримати рекомендацію експертів, так званий гриф МОНУ, а також затверджену міністерством навчальну програму до курсу «Хмельницькознавство». Які вимоги грифу? Це відсутність плагіату, доступність, пізнавальний характер тексту, методичний супровід тощо». Розпочиналась робота із збору матеріалів, опрацювання великої кількості джерел та документів. Методичну частину забезпечували педагоги, формували запитання до параграфів, активно допомагали всі міські бібліотеки, а в підсумку весь накопичений матеріал систематизувала упорядниця посібника.

Який історичний проміжок охоплює навчальне видання? За словами Наталії Камінської, посібник для восьмикласників охоплює період під перших поселень на території сучасного міста до Першої світової війни. А дев’ятикласники вивчатимуть історію відповідно від Першої світової війни, УНР, Другої світової до наших днів. «В основу ми взяли краєзнавчі дослідження, зокрема Сергія Єсюніна. Також це матеріали краєзнавчих, всеукраїнських конференцій, але академічний текст обов’язково потрібно адаптувати для учнів. Також має бути багато ілюстративних, зокрема фотоматеріалів. Їх ми знаходили в краєзнавців, у віртуальному музеї історії міста. Але в чому знову виникла проблема? Потрібне було посилання на кожну фотографію, а їх дуже багато. Але така вимога експертів МОНУ. До того ж,  посібник для 8 класу аналізували і затверджували в Інституті модернізації змісту освіти МОНУ , в Українському інституті розвитку освіти, тобто досить обтяжливий бюрократичний марафон. Тепер очікуємо схвалення до друку».

Наклад посібника друкуватимуть у тернопільському видавництві «Богдан», яке спеціалізується на випуску навчальної літератури. Над оформленням обкладинки працювала хмельницька художниця-дизайнерка Юлія Трімасова. У книзі понад 240 сторінок. Родзинка посібника: у ньому вміщені завдання з QR-кодом. Тобто учень наводить телефон на QR-код і так відкриває матеріали до завдань. Є інтерактивна мапа відеоекскурсій вулицями, цікавими місцями. За зразок взяли підручник з історії України, створений провідними фахівцями та педагогами.

За подібним форматом готується й посібник для 9 класу. Над збором матеріалів уже працює група вчителів. Як зазначила упорядниця, це дуже інтенсивна робота, всі педагоги поділилися на групи, кожна взяла певний історичний період, яким досконало володіє, укладає параграфи. Потім групи надсилають матеріали на Google -диск, і тоді вже все впорядковується в єдиному ідентичному форматі.

В чому складність посібника для 9-го класу? « Потрібно ретельно відсіювати зерно від полови, маю на увазі радянський період,- каже пані Наталя.- Там суцільна радянська пропаганда, керівна роль компартії тощо, тобто імперський ідеологічний глянець. Особливо щодо Другої світової війни, післявоєнного періоду. Тому для висвітлення тих подій прагнемо шукати сучасні матеріали і джерела. На жаль, наразі обмаль фактичних матеріалів про суспільно-політичну ситуацію в Хмельницькому після 1991 року. Обов’язково буде в другому посібнику окремий розділ про почесних громадян. Наше завдання – подавати історично об’єктивний матеріал, розвивати в дітей критичне мислення, здатність робити самостійні висновки і знати історію рідного міста й України».

Тетяна Руса

Back to top button