“Хмельницькводоканал”: реалії, перспективи, стратегія
Загальна сума заборгованості споживачів перед МПК “Хмельницькводоканал” становить понад 83 мільйони гривень. Тому на підприємстві розпочали відключати від послуг водопостачання і водовідведення злісних боржників.
Це рішення має законні підстави. Йдеться про те, що 29 грудня 2023 року Кабінет міністрів України скасував заборону на припинення житлово-комунальних послуг споживачам. Про це йдеться в постанові уряду №1405, яка стосується жителів територій нашої держави, де не ведуться активні бойові дії. Економічний фронт ніхто не відміняв, а отже, одним із важливих чинників економічної стабільності та стійкості є своєчасна оплата свідомими громадянами комунальних платежів, що дають змогу допомагати нашим захисникам та економічній сфері країни.
Які умови відключення? Передвісником відключення приватних домоволодінь від мереж водопостачання є попередження боржників, які отримують споживачі або на руки, або листом та які протягом 30 діб не реагують на них. Тобто не оплачують заборгованість чи не складають угоду реструктуризації боргу. Що стосується багатоповерхових будинків, то в категорію “на відключення” потрапляють багатоповерхівки, мешканці яких були попереджені, так само, як і жителі приватного сектора, які мають заборгованість понад 1000 грн, та не сплачують кошти понад три місяці. Таким чином, відібрано багатоквартирні будинки, що підлягають відключенню та які були попередженні в засобах масової інформації та на офіційному сайті підприємства, що передбачено Законом України “Про житлово-комунальні послуги”.
Або платити, або без води сидіти
Чи реагують мешканці на відповідну інформацію? Так, зазначається, що рівень боргів населення повільно зменшується. Від початку року щомісячно дебіторська заборгованість, котра накопичилась за попередні роки, має певну тенденцію до зменшення, йдеться у повідомленні від комунального підприємства. Однак сума недостатня для нормальної роботи водоканалу. Тобто 1,5-2 мільйони збору коштів — це не оплата поточного використання послуг, а саме погашення заборгованості споживачами за попередні, більш давні періоди. Природно, зняття мораторію на відключення та вручення попереджень споживачам спонукало споживачів оплатити борги чи звернутися до МКП “Хмельницькводоканал” для укладання угоди реструктуризації, щоб уникнути відключення та зайвих витрат з відновлення в подальшому. Саме цих угод в рази збільшилось за попередні два місяці. Тому “…якщо у Вас виникла заборгованість і є питання щодо вирішення цієї проблеми, звертайтесь до МКП “Хмельницькводоканал”, де Вам підкажуть та підуть назустріч, щоб послуги нашого підприємства надавались в повному обсязі та приносили комфорт до Ваших осель”, — йдеться у зверненні підприємства до споживачів.
Який алгоритм відключення боржників? “Аби відключити абонента від послуг водовідведення, потрібно витратити близько години. Спочатку бригада піднімається на технічний поверх або дах будинку, перекриває стоки і боржник у подальшому просто живе без каналізації. Простими словами, ви можете і помитися, і їсти зварити, але не можете змити воду в туалеті чи в ванній, — повідомляли в “Хмельницькводоканалі” ще наприкінці лютого цього року. — Індивідуальне відключення окремої квартири відбувається без присутності боржника. Підключення ж платне. Тобто, окрім суми боргу, доведеться планувати ще і додаткові витрати в розмірі 1210 гривень 61 копійку”.
Модернізація мережі — стратегія і необхідність
Попри війну і мобілізацію працівників, “Хмельницькводоканал”, який має статус об’єкта критичної інфраструктури, продовжує працювати і надавати послуги споживачам. Втім наразі заборгованість споживачів за водопостачання і водовідведення, а це понад 83 млн грн, є значною перешкодою для нормальної роботи підприємства. А тарифи, які залишаються незмінними майже три роки, не покривають повністю його витрат. “Якщо не буде коштів, відповідно не буде виконання певних робіт, не буде виконання інвестиційної програми, поточної діяльності, тобто не будуть виконуватись ремонти тощо”, — зазначив директор МКП “Хмельницькводоканал” Олександр Надольний на недавньому засіданні балансової комісії міськвиконкому, інформуючи про реальний стан речей, заплановані етапи оновлення виробничих потужностей і перспективи розвитку підприємства в рамках співпраці з НЕФКО та Європейським Союзом.
За його словами, до травня “Хмельницькводоканал” завершить реконструкцію третьої каналізаційно-насосної станції в рамках співпраці з НЕФКО та ЄС. До кінця року підприємство планує встановити загальнобудинкові лічильники обліку води в усіх багатоповерхівках міста. Наразі такі прилади є у 60 відсотках житлового фонду. З бюджету громади на їх придбання виділили понад 3,5 млн грн. “Для ефективної роботи з населенням ми бачимо для себе побудову мережу з дистанційною передачею даних диспетчерам. Це — встановлення шлюзів і лічильників з накладками, завдяки яким підприємство зможе дистанційно знімати показники лічильника”, — пояснив Олександр Надольний.
Власне модернізація виробництва продовжується попри всі труднощі, які переживає підприємство. Реконструкцію двох КНС — №№2,7 завершили торік у рамках співпраці з НЕФКО та ЄС. Наразі в мікрорайоні Гречани у машинній залі КНС №2, однієї з найбільших у Хмельницькому, працюють всі п’ять насосів. Чотири з них нові, енергоефективні, шведського виробництва, п’ятий — капітально відремонтований. Сюди потрапляють усі стоки мікрорайону, а це понад 4 млн куб. м за рік. Торік тут модернізували обладнання грабельного відділення, котре відсікає купи сміття від каналізаційних труб. Встановлено нові шафи управління насосними агрегатами і запірною арматурою. Модернізація за рахунок спільних капіталовкладень дасть можливість економити електроенергію приблизно у 220 тисяч кВт-годин на рік — розповіли на підприємстві. Співфінансування з міського бюджету становить 17-18 відсотків, решта — грантові кошти ЄС і НЕФКО.
На КНС №12, що обслуговує мікрорайон Озерна, також замінили п’ять насосів на нові. Київська фірма-підрядник планує повністю завершити роботи з реконструкції станції до травня цього року. Торік було виконано робіт і придбано обладнання за кошти бюджету громади та за власні кошти підприємства на суму понад 141 млн грн. Наразі такі роботи тривають на всіх комунальних підприємствах громади.
“Перевірені і проаналізовані завдання, поставлені минулого року, — поінформував під час роботи балансової комісії заступник міського голови Микола Ваврищук. — Звичайно, війна не може не впливати на роботу комунального підприємства. Сьогодні в його діяльності є проблеми, починаючи від кадрових, через мобілізацію працівників, закінчуючи тарифами, які на сьогодні є економічно необгрунтованими. Водоканал готовий до вирішення питань, які виникають у зв’язку блекаутами, спричиненими обстрілами інфраструктури. Також одна з нагальних проблем — заборгованість населення за спожиті послуги”. Для ефективної роботи зі споживачами послуг заплановано створити й новий колцентр.
На засіданні балансової комісії також рекомендували завершити процес подання документів на технічні умови нових очисних споруд. “Мережі є зношеними, старими. За останні 6-7 років велику кількість мереж вдалося вже замінити, але, враховуючи їх кількість, працювати є над чим, — зазначив Микола Ваврищук. — Сьогодні ми отримуємо по місту повідомлення час від часу про аварійні роботи, ми активно працюємо над тим, щоб замінювати обладнання й мережі, щоб таких ситуацій було менше”.
Чому важлива реконструкція й для споживачів послуг?
Оновлення станцій, колекторів та мереж водоканалу — це економія витрат на їх ремонти, а для споживачів — забезпечення якісних і надійних послуг, йдеться у Фейсбук-інформації “Хмельницькводоканалу”. НЕФКО у партнерстві з Євросоюзом розробили та впроваджують програму підвищення енергоефективності систем водопостачання та водоочищення. Одним із міст, в якому реалізація програми на завершальній стадії, є Хмельницький. Наразі повністю завершені всі будівельно-монтажні роботи та поставлено устаткування на двох з трьох каналізаційних станцій з програми. Роботи на третій будуть повністю завершені в квітні 2024 року. Тобто реконструкція каналізаційних насосних станцій екологічно та економічно вигідна. Переваг від заміни обладнання, насправді, безліч. Це і значна економія електроенергії, продовження терміну експлуатації станцій на понад 20 років, якісніше очищення стоків від грубих домішок та сміття. Якщо максимально просто, то якісне очищення стоків дозволяє подовжити ресурс та надійність експлуатації насосного обладнання, а це у свою чергу, забезпечить економію коштів на обслуговування та ремонти.
Висновки? Кожен з нас — інвестор ефективного водоканалу. А вчасна оплата за послуги — це ліквідована аварія, справний люк на дорозі і вчасна оплата праці слюсаря, який той люк поставив. І, звісно, безперебійне водопостачання усіх споживачів послуг підприємства.
…І післяслово з історії “Хмельницькводоканалу”. Чи знаєте ви, що централізованої міської каналізації у Хмельницькому до 1930-х років не було? Видалення нечистот, в основному, проводилося за допомогою асенізаторів. Серед обладнання асобозу були 12 наливних діжок, що вивозили рідкі нечистоти, 2 фури для вивезення сміття і 30 коней. У Проскурові діяв один тимчасовий колектор діаметром 200 мм, що проходив по вул. Річній, Шевченка через Старокостянтинівське шосе і повертався до річки Південний Буг. Тобто стоки без очищення скидалися в річку. Найперші проєктні роботи щодо централізованого водовідведення були виконані у 1936 році. Так розпочалося будівництво першої каналізації. Для цього обрали обласну лікарню. Діяли й маленькі очисні споруди, що складалися з пісколовки, відстійника, контактного басейну та хлораторної. До слова, перша міська центральна система каналізації була створена в Одесі в 1877 році, а в Києві — в 1894.
Тетяна Слободянюк