УМК “Південно-Західна”: забезпечуємо комунальний добробут і комфорт
У Хмельницькому працюють п’ять управляючих муніципальних компаній. Кожна з них — це величезний господарський механізм, який зобов’язаний працювати чітко й злагоджено, адже будь-який, навіть найменший, недолік у роботі одразу спричиняє збій у всій, так би мовити, системі. Саме тому важливе вміння професійно й мудро керувати компанією. Один із таких механізмів — УМК “Південно-Західна”. Про те, як налагодити безперебійне надання якісних послуг, ведемо мову з керівником УМК “Південно-Західна” Олегом ЗЯРКОМ.

— Олеже Леонідовичу, наскільки велике ваше господарство? Яку кількість будинків обслуговуєте? Скільки мешканців проживає у них?
— На обслуговуванні УМК “Південно-Західна” перебувають 153 будинки, два гуртожитки з ліжко-місцями. Загальна площа, яку обслуговує наша УМК, складає 503,4 тисячі квадратних метрів. Кількість мешканців — 22 890. З ліфтами у нас 45 будинків, всього ж ліфтів 98.
— Яка головна мета діяльності компанії?
— Основні наші завдання — належне утримання та збереження житлового фонду в належному технічному стані, забезпечення безперебійної роботи обладнання, благоустрій житлових будинків, прибирання, очищення прибудинкових територій та контроль за дотриманням мешканцями правил користування житловими й нежитловими приміщеннями тощо.
— Які додаткові послуги надає управляюча компанія? Як це виглядає у цифрах?
— Цьогоріч надано сантехнічних та електричних послуг на 32 тисячі гривень. Прибирання доріг і територій, які не відносяться до нас, — на 84 тисячі гривень. Прибирання контейнерних майданчиків — на 402 тисячі гривень. Ми цінуємо кожну гривню з отриманого додаткового прибутку і завжди прагнемо отримувати його в більшому обсязі.
— Як мешканці розраховуються за надані послуги? З початку повномасштабної війни люди стали затримувати оплату?
— Оплата в загальному задовільна. Заборгованість переважно мають мешканці, які після повномасштабного вторгнення виїхали за кордон. З початку війни затримка в оплаті за надані нами послуги становить приблизно до трьох місяців. Заборгованість станом на 1 жовтня 2025 року склала 6371,5 тисячі гривень.
— Як боретеся з боржниками? Наскільки, на вашу думку, це ефективно?
— Кожного місяця працівники УМК розносять повідомлення, досудові попередження, якщо не допомагає, подаємо справи до суду. Видано 506 досудових попереджень на суму 1,5 мільйона гривень, укладено 18 договорів на реструктуризацію боргу на суму 156,8 тисячі гривень. Передано до суду 90 справ на суму 851 тисяча гривень. Звісно, такі заходи ефективні, бо спонукають мешканців гасити свої борги. Однак співвласники повинні зрозуміти, що без своєчасної оплати УМК не буде мати можливості надавати якісну послугу з утримання будинку.



— Нині, під час повномасштабної війни, працювати стало складніше хоча б тому, що внаслідок ракетних ударів та обстрілів міста у працівників УМК побільшало роботи. Наскільки важко ліквідовувати наслідки ворожих атак?
— Дякуючи силам ППО, роботи не більшає. але при необхідності ремонтні роботи виконуються в найкоротші терміни. Принагідно дякую колегам-комунальникам за допомогу під час ліквідації наслідків обстрілів.
— Чи підтримуєте у належному стані сховища, що слугують укриттями під час повітряних тривог? Скільки таких сховищ є на території вашої УМК?
— Звичайно, постійно дбаємо про відповідний стан сховищ. До повномасштабного вторгнення ми прибирали підвали двічі на рік. За теперішніх умов робимо це набагато частіше. Найпростіших укриттів у нас 103. Цьогоріч у 24 укриттях встановлено металеві двері, які автоматично відчиняються і зачиняються під час повітряної тривоги.
— У ваших гуртожитках проживають внутрішньо переміщені особи. Скільки їх? Чи задоволені вони умовами проживання?
— У нас проживає 163 внутрішньо переміщені особи, це приблизно третина усіх мешканців. Це і сімʼї з дітьми, й самотні люди. Для них створено належні умови проживання і організації побуту. Виконувалися ремонти за кошти міжнародних спонсорів. Якщо виникають якісь питання, намагаємося вирішити одразу.
— Які поточні ремонти житлового фонду проведено цьогоріч?
— Поточні ремонти проводяться постійно, бо усе повинно перебувати у належному стані. Ремонтуються покрівлі, водопровід, каналізація. Виготовляємо і встановлюємо дашки на входах у під’їзди та підвали, металопластикові двері. Також замінюємо електромережі та електропроводки в під’їздах, ремонтуємо щитові, під’їзди, сходи в під’їзди. Це як у кожного з нас вдома: якщо хочемо, щоб було гарно й затишно, то дбаємо про це.
— В одному з ваших гуртожитків, на вулиці Інститутській, 12/1, проведено ремонт покрівлі. Наскільки охоче мешканці співпрацювали з вами?
— Ремонт покрівлі проводився за кошти НЕФКО. Мешканці всіляко підтримували нас. Охоче, без претензій, тимчасово переселялись у вільні кімнати, щоб не заважати ремонтним роботам. І тепер усі задоволені результатом.
— Як дбаєте про місця відпочинку для мешканців будинків? Чи встановлюєте лавки на прибудинкових територіях тощо?
— Щорічно, навесні, проводимо ремонт і фарбування дитячих майданчиків та лавок на прибудинкових територіях. Встановлено 20 самостійно виготовлених лавок. Це дуже зручно, коли біля будинку є лавочки, де можуть перепочити і літні люди, і молодь.
— Часто можна почути, як мешканці нарікають: за що ми, мовляв, платимо ЖЕКам? Як можете їм пояснити і розповісти про вашу велику роботу? Чи робите це іноді?
— Якщо мешканці не звертаються зі скаргами до УМК і не нарікають на роботу мереж будинку, робимо висновок, що наші працівники якісно надають послугу з утримання. Якщо виникають якісь непорозуміння, вирішуємо усе в робочому порядку, спілкуємось із співвласниками. Щороку звітуємо. І завжди намагаємося пояснити людям, наскільки важливою є наша робота. Втім більшість із них і сама це розуміє.
— Чи вистачає нині УМК робочих рук? Як вирішується питання дефіциту кадрів, якщо такий існує?
— На даний час існує дефіцит в слюсарях-сантехніках, працівниках ремгрупи, електрогазозварниках, двірниках. Тісно співпрацюємо з центром зайнятості, розміщуємо оголошення.
— Олеже Леонідовичу, які існують ще фактори ризику в роботі вашого підприємства?
— Невчасна оплата плати за утримання будинку і нестача кадрів — це основні фактори ризику.
— Чи воюють ваші працівники на фронті? Яким чином підприємство допомагає Силам оборони?
— Так, воюють. Нині двоє наших працівників мобілізовано до лав ЗСУ. При необхідності усім колективом допомагаємо закривати збори на військові потреби.
— Розкажіть, будь ласка, чим ви найбільше задоволені у роботі підприємства.
— Найбільше задоволення приносять якісна робота моїх працівників і щира вдячність мешканців за надану послугу з утримання будинку.



— Олеже Леонідовичу, чи впливає на вашу роботу співпраця з власниками квартир? Наскільки охоче вони йдуть назустріч? Якщо можна, назвіть будинки, де мешканці найбільше зацікавлені у такій співпраці.
— Однозначно, впливає. Чим тісніша співпраця, тим якісніший результат. Тож будь-які роботи на прибудинковій території чи в будинку виконуються у тісній співпраці із співвласниками. Особливо гарно співпрацюють з нами мешканці будинків на вулицях Тернопільській, 18/1, Пулюя, 7, Кам’янецькій, 151, 155. Без співпраці, звісно, ніяк. До речі, співпраця ця вчить співвласників бути відповідальними. Приймаючи певне рішення, ми цінуємо кожне слово, кожну думку, намагаємося дослухатися до всіх.
Але найголовніше у нашій роботі — користь та потрібність. Тому рішення повинні бути виваженими і правильними. От УМК каже, що треба робити ремонт на щитовій. Співвласники пропонують замість цього дашок над входом у підʼїзд зробити чи щось на кшталт того. Але ми переконуємо, що не годиться прикрашати ґанок, коли, приміром, у підвалі по коліна води. І це спрацьовує, люди погоджуються. Або ж восени і навесні проводимо огляд будинку, визначаємося, що треба зробити, але на це не вистачає грошей, бо мешканці мають заборгованість з оплати за послугу з утримання будинку. Пояснюємо співвласникам, що все зробимо, якщо погасите заборгованість. І люди самі вирішують, як діяти. І, звичайно ж, роблять усе, аби навіть найзатятіші боржники якнайшвидше погасили свої борги.
Або ще один приклад, який свідчить, що обʼєднання співвласників має велику силу. Сусід з верхнього поверху підтоплює сусіда з нижнього. Ми готові негайно робити ремонт, аби ліквідувати причину протікання. До того ж вартість ремонтних робіт входить у квартплату. Але той мешканець, що підтоплює, не допускає до себе у ванну, бо він нещодавно зробив там ремонт. Який вихід? Мусимо тимчасово перекрити воду на стояку, пояснивши людям причину. І ось тут уже співвласники беруться до справи: переконують того незгідливого мешканця, що він неправий. Ось так справа зрушується з місця. І співвласники вчаться бути відповідальними за те, що робиться у їхньому будинку.
— Наскільки ефективно, на вашу думку, працює міська програма співфінансування робіт з ремонту багатоквартирних житлових будинків? Скільки будинків відремонтовано таким методом на території вашої УМК?
— Звичайно, ефективно. Це прекрасна можливість для співвласників якісно відремонтувати свої оселі за підтримки міської влади. Ця програма важлива нині, як ніколи, адже питання енергозбереження й утеплення будинків стоїть тепер, під час війни, надзвичайно гостро. Це, власне, розуміють і самі співвласники, погоджуючись брати участь у програмі співфінансування. Так, у будинках №№147, 151, 153, 155 на вулиці Кам’янецькій виконано капітальний ремонт покрівель. На Кам’янецькій, 147 замінено труби водопостачання та водовідведення. Заміну вікон здійснено у під’їздах будинків за адресами: вул. Інститутська, 20/2, 20/1, 20, 19/1, Пулюя, 5, 7, Тернопільська, 18/1, Сковороди, 9/3, Петраківського, 12. Встановлені металопластикові другі двері у під’їзд (4 шт.) в будинках на вулицях Петраківського, 12, Інститутській, 20/1, 20/2. Замінено металеві двері в під’їздах на Тернопільській, 34/1 (4 шт.).
— Дякую, Олеже Леонідовичу, за розмову.
Розмовляла Тетяна Сікорська





