Важливо пити якісну воду
Саме це забезпечує хмельничанам МКП “Хмельницькводоканал”.
Вода — це життя. Вона є основою усього живого на Землі. Як і без повітря, ми не зможемо існувати без неї.
МКП “Хмельницькводоканал” виконує надзвичайно важливі функції — забезпечує мешканців міста питною водою в обсягах, необхідних для задоволення фізіологічних, господарсько-побутових та інших потреб. Найголовніше, звісно ж, для всіх нас — якість питної води. І в цьому плані Хмельницький у виграшному становищі: мешканці міста п’ють артезіанську воду. До речі, наше місто почало використовувати артезіанську воду ще у 1909 році. Саме тоді у районі Дубове був збудований перший централізований питний водогін.
Артезіанська вода — справжнє багатство. Далеко не всі міста можуть цим похвалитися.
Власне, саме із цього ми розпочали розмову з директором МКП “Хмельницькводоканал” Олександром НАДОЛЬНИМ.
— Хмельницький користується великою розкішшю — пʼє чисту воду з надр Землі. Отже, маємо перевагу перед іншими містами. Власне, чи цінуємо й бережемо це?
— Так, наше місто має унікальну перевагу — споживає артезіанську воду. Це природна якість, яку далеко не кожне місто чи селище може собі дозволити. Воду ми бережемо, адже це — не просто ресурс, а основа нашого щоденного життя. І закликаємо до бережливого ставлення усіх наших споживачів.
— Скільки свердловин обслуговує МКП “Хмельницькводоканал”? Які обсяги води видобуваються щороку, Олександре Васильовичу?
— На балансі підприємства — 59 артезіанських свердловини. Ми не тільки їх підтримуємо, а й планово оновлюємо мережу, аби й надалі гарантувати якість і безперебійність водопостачання. Видобуток води у 2024 році склав 17569,8 тисячі кубічних метрів.
— У якому стані перебуває Чернелівський водогін? Коли востаннє відбувалася реконструкція його гілок?
— Чернелівський водогін функціонує стабільно, однак потребує оновлення. Востаннє часткові роботи з реконструкції окремих ділянок проводились у 2023 році. Це критично важливий обʼєкт, і ми стежимо за його станом постійно. Роботи проводяться регулярно — як поточні, так і профілактичні. Усе для того, щоб він стабільно виконував свою функцію.
— Чи вчасно розраховуються споживачі за надані послуги? Який борг мають вони перед підприємством? Як боретеся з боржниками?
— На жаль, борг населення станом на 2025 рік перевищує 60 мільйонів гривень. Підприємство веде претензійно-позовну роботу, укладає договори реструктуризації боргу, а також співпрацює з виконавчими службами.
Ми намагаємось завжди йти назустріч: пропонуємо реструктуризацію, спілкуємося напряму. Ніхто не бажає застосовувати радикальні методи — відключати абонентів-боржників від послуг водовідведення. Зрозуміло, що найкращий спосіб уникнути проблем — це регулярна оплата послуг.
— У якій кількості багатоповерхових будинків встановлено загальнобудинкові лічильники води? Скільки виділено на це коштів з бюджету громади?
— Будинкові лічильники встановлені в майже 60 відсотків багатоквартирних будинків. Установка лічильників — це один зі способів забезпечити прозорість і справедливе нарахування коштів. Процес триває, поступово охопимо все місто. З бюджету громади на придбання лічильників виділено понад 3,5 мільйона гривень.
— Коли буде впроваджено сучасну систему управління КНС та ВНС? Наскільки це полегшить роботу працівникам підприємства?
— Систему управління КНС і ВНС уже частково модернізовано. Повний перехід заплановано до кінця 2025 року. Це суттєво полегшить роботу персоналу, зменшить аварійність і дозволить оперативніше та ефективніше реагувати на критичні ситуації. Цей процес уже запущений. Ми переходимо до автоматизації.
— У підсумковому звіті за 2024 рік вказано, що підприємство зазнало збитків від надання послуг водопостачання та водовідведення. Чому, власне, так сталося? Одна з причин, певно, та, що у нашому місті одні з найнижчих тарифів на водопостачання та водовідведення? За рахунок чого вам вдається триматися, так би мовити, на плаву?
— Є обʼєктивні чинники: тарифи не покривають усіх витрат. Основні причини — зростання вартості електроенергії, пального та запчастин, а також невідповідність тарифу собівартості послуг. Тарифи у Хмельницькому справді одні з найнижчих в Україні. Однак ми намагаємося триматися — оптимізуємо витрати, шукаємо додаткові джерела фінансування. Також завдячуємо підтримці міської ради.
— Які додаткові послуги надає підприємство?
— Підприємство надає різноманітні послуги, зокрема з ремонту внутрішньобудинкових мереж, монтажу лічильників, очищення каналізаційних систем та гідродинамічного промивання.
Уся інформація є на офіційному сайті МКП “Хмельницькводоканал”, з нею можуть ознайомитися всі охочі.
— Наскільки складно працюється в умовах повномасштабної війни? Чи готове підприємство вирішувати невідкладні завдання й виклики, які виникають внаслідок обстрілів, блекаутів тощо? Чи маєте все необхідне для безперебійної роботи?
— Звичайно, працювати непросто. Але ми завжди на зв’язку, готові діяти в умовах блекауту чи обстрілів. Максимально намагаємося враховувати всі ризики можливих ракетних обстрілів по критичній інфраструктурі. Маємо генератори — останні чотири з них потужністю від 75 до 135 кВт закупили за кошти Хмельницької територіальної громади і встановили на каналізаційних станціях. Працювати, повторюю, складно, але люди знають свою справу.
— Незважаючи на труднощі, ви продовжуєте модернізацію обладнання. Розкажіть, будь ласка, детально про реконструкцію КНС у місті. Які з них реконструйовані?
— Так, модернізація устаткування — один з наших пріоритетів. Уже маємо реконструйовані об’єкти. У 2024 році завершено реконструкцію КНС №№2, 7 і 12. Це стало можливим завдяки реалізації інвестиційного проєкту “Підвищення енергоефективності систем водопостачання та водоочищення”, який було виконано “Хмельницькводоканалом” спільно з Хмельницькою міською радою при підтримці представництва Північної Екологічної Фінансової Корпорації (НЕФКО). На каналізаційних станціях, зокрема, замінено застаріле та зношене, неефективне устаткування.
Нині у мікрорайоні Гречани на КНС №2 (це одна з найбільших станцій у місті) працюють усі пʼять насосів. Чотири з них нові, енергоефективні, шведського виробництва, пʼятий — капітально відремонтований. Нещодавно тут модернізували обладнання грабельного відділення, що відгрібає купи сміття з каналізаційних труб. Модернізація лише на цій станції дозволяє заощаджувати до 220 тисяч кВт-годин на рік.
А, наприклад, на КНС №12, що обслуговує мікрорайон Озерна, теж замінили пʼять насосів на нові. Загалом завдяки реалізації інвестиційного енергоефективному проєкту вдалося зменшити енерговитрати на цих обʼєктах на понад 20 відсотків.
— Чи можливе будівництво нових очисних споруд?
—Такі плани є. Адже діючі очисні споруди стічних вод експлуатуються з 80-х років минулого століття. Вони відпрацювали свій експлуатаційний та технологічний ресурси, не відповідають сучасним вимогам як за технічним устаткуванням, так і за показником екологічності та якості очищення стоків. Обладнання потребує постійних капіталовкладень для підтримання його в робочому стані, що призводить до надмірних витрат на експлуатацію, а також перевитрат на електроенергію.
Спорудження нових очисних споруд — це складний, тривалий процес, але він реалістичний. Ми вже перебуваємо на етапі розроблення технічної документації.
— Які основні фактори ризиків, що можуть негативно впливати на діяльність підприємства? Як можна помʼякшити їхню дію?
— Найголовніший фактор ризику, звичайно, — це збитковість тарифів на послуги водопостачання та водовідведення. Загалом ризиків багато — від енергетичних до фінансових. Але головне — ми працюємо на випередження. Системно, з працівниками, які знають, як діяти.
— МКП “Хмельницькводоканал” — обʼєкт критичної інфраструктури. Важливість вашої роботи неможливо навіть оцінити. Що б ви хотіли, можливо, сказати споживачам, на чому наголосити, аби вони до кінця усвідомили, що без вас їм ніяк не прожити. А тому треба вчасно сплачувати за те, що у кранах постійно є чиста вода, а брудні стоки опиняються у каналізаційних трубах, а не деінде, створюючи проблеми. Як достукатися до тих, хто це не цінує?
— Так, наше підприємство — обʼєкт критичної інфраструктури. І за цим стоїть щоденна напружена робота людей, які дбають, щоб у споживачів була вода, а всі стоки безпечно відводились. Важливо, щоб усі розуміли: це не стається само по собі. Бо дехто вважає, що вода з глибин сама підіймається до кранів в оселях хмельничан, що стоки самі зникають одразу після зливу. Комусь здається, що труби вічні, і їх не треба ремонтувати. Однак це зовсім не так. Це результат відповідальної та постійної праці. І, як будь-яка система, вона потребує підтримки.
Вчасна оплата за послуги — не просто рахунок, а ваша частка відповідальності. Без неї система не витримає. Це не перебільшення, а факт.
Дякуємо, що більшість споживачів, які вчасно оплачують наші послуги, розуміють реальні обсяги роботи, яку щодня виконують працівники нашого підприємства. Кожна оплата, зроблена вчасно, допомагає нам працювати стабільно та якісно.
— Дякую за розмову.
Розмовляла Тетяна Сікорська