ХКП “Електротранс”: у тренді — стабільність і оновлення
Попри інтенсивне зростання кількості приватного автомобілепотоку на хмельницьких дорогах громадський транспорт залишається нашим головним перевізником, забезпечуючи проїзд комунальними тролейбусами та автобусами в усі мікрорайони міста. Воєнний стан суттєво вплинув на роботу транспортної галузі: ворожі “прильоти”, блекаути, мобілізаційні процеси, зміни у фінансуванні, пошуки нових інвесторів на модернізацію існуючого транспортного парку, адже все це стало реаліями буднів ХКП «Електротранс». Наразі для надання послуг використовуються, в середньому, 68 одиниць електротранспорту з 97 передбачених та 240 автобусів з 351 передбачених, з них 52 — великої місткості, 38 — середньої місткості та 150 малої місткості. За інформацією “Електротрансу”, наразі 69,5% тролейбусів (72 із 105) відпрацювали свій строк експлуатації. Проте і в цих надскладних умовах підприємство змогло не лише втримати мережу та інфраструктуру, а й розпочати суттєву модернізацію. Рішеннями сесій міської ради від 17.10.2024 р. та 23.01.2025 р. затверджена Програма розвитку та вдосконалення міського та приміського пасажирського транспорту на 2024-2028 роки.
Про те, як досягається стабільність пасажироперевезень та як оновлюється і реформується комунальна транспортна галузь, зокрема завдяки інвестиційним грантовим програмам, — у розмові з директором ХКП “Електротранс”, кандидатом економічних наук Сергієм БОБУХОМ.
— Сергію Олександровичу, як відомо, за грантові кошти від структур ЄС та США м. Хмельницький на умовах тендера придбає понад 40 нових тролейбусів від українського виробника. Зазначалося, що п’ять з них курсуватимуть міськими маршрутами у цьому році. Перший тролейбус “Еталон Т122” вже прибув від чернігівського виробника до Хмельницького, триває обкатка. Яка це машина, коли вона повноцінно запрацює на маршруті? Коли очікуєте наступні “Еталони”?
— Так, у 2023 році ми уклали кредитний договір з Європейським банком реконструкції та розвитку, що передбачає реалізацію та впровадження проєкту модернізації громадського транспорту в Хмельницькому. Він передбачає не лише оновлення рухомого складу, а й модернізацію тролейбусного депо, а також інших об’єктів інфраструктури.
У рамках цього проєкту ми взяли на себе й інші зобов’язання: регулярно звітуємо перед ЄБРР, впроваджуємо сучасні євростандарти, проводимо екологічний аудит, навчаємо персонал, ведемо гендерну політику та постійно вдосконалюємо якість надання послуг пасажирам. Загалом стаємо кращими та намагаємось відповідати сучасним вимогам.
Щодо оновлення рухомого складу, то ми провели тендер і 31 липня 2024 року уклали контракт на постачання 44 низькопідлогових тролейбусів. Перший тролейбус — модель “Еталон Т122” — вже прибув від виробника з Чернігова. Зараз тривають його перевірка та обкатка, відповідно до процедур, передбачених контрактом. Ми всі зацікавлені, щоб транспорт якнайшвидше вийшов на маршрут, але маємо дотримуватися усіх заходів, пов’язаних з перевіркою та випробуваннями транспортного засобу, щоб гарантувати якість та виявити й усунути можливі недоліки.
Новий тролейбус обладнаний місцем для дитячих візків, візків колісних, що є важливою умовою для забезпечення інклюзивності. Загальна місткість — 38 сидячих місць, з яких 33 — постійні та 5 — відкидні.
Щодо наступних поставок, — наразі очікуємо ще чотири одиниці з першої партії. Сподіваємося їх отримати упродовж травня. Водночас, з міркувань безпеки, не можемо озвучувати точні дати, зважаючи на війну в країні. Але запевняю, процес триває, і ми робимо все можливе для якнайшвидшого оновлення міського транспорту.
— Чи потребуватимуть нові тролейбуси і відповідного навчання водіїв, механіків? Адже реформа громадського транспорту передбачає й так звані цифрові рішення, тобто широке використання електроніки. Пасажири вже освоїли валідатори в комунальному транспорті. А наскільки “оцифрована” праця водія сучасного тролейбуса, автобуса?
— Звичайно, новий транспорт потребує адаптації. Наші працівники неодноразово відвідували завод виробника, обмінювалися досвідом. Крім того, контрактом передбачено проведення повноцінного навчання як водіїв, так і інженерно-технічних працівників: механіків, електриків та спеціалістів з обслуговування електроніки. Це важливо, щоб забезпечити якісну експлуатацію та обслуговування рухомого складу. Реформа громадського транспорту дійсно включає впровадження цифрових рішень. Уже сьогодні наші пасажири користуються валідаторами для електронної оплати, і ми бачимо, що цей процес минув досить успішно.
Сучасний тролейбус — це не просто транспортний засіб, а складна система, в якій значна частина процесів керується електронікою. У нових машинах передбачено відеоспостереження, системи моніторингу, пристрої відстеження, аварійні кнопки для виклику поліції. Також транспортні засоби відстежуються в режимі реального часу з метою подальшого реагування поліцією охорони на звернення або виклики. Крім того, працює гаряча лінія для звернень пасажирів, зокрема щодо випадків домагань або гендерно зумовлених правопорушень. Усе це підвищує рівень безпеки, прозорості та комфорту як для пасажирів, так і для самих працівників підприємства.
— “Електротранс” успішно співпрацює з освітніми закладами. Які це заклади? За якими програмами відбувається співпраця?
— Уже тривалий час ми співпрацюємо з освітніми закладами, що дозволяє не лише формувати кадровий резерв, а й залучати молодих фахівців до реальних процесів оновлення та обслуговування тролейбусного і автобусного парку підприємства.
Зокрема, між ХКП “Електротранс” та Вищим професійним училищем №11 м. Хмельницького налагоджено тісну співпрацю в рамках проходження виробничої практики. Студенти мають змогу працювати під керівництвом досвідчених фахівців нашого підприємства, набуваючи практичних навичок та знань безпосередньо в робочому середовищі. Ми бачимо у цьому не лише допомогу підприємству, а й підтримку молоді у професійному становленні. Після завершення навчання ми завжди раді бачити випускників училища у нашій команді.
— У підпорядкуванні “Електротрансу” не лише тролейбусний парк, а й автобусний, до того ж на маршрути виходять великогабаритні автобуси на заміну маломістким маршруткам. Скільки великогабаритного автотранспорту придбано за останні роки, за які кошти, як налагоджена співпраця з перевізниками?
— Безперечно, розширення частки великогабаритного транспорту в міських перевезеннях — це послідовна політика нашого міста. Вона спрямована на підвищення якості транспортних послуг, покращення зручності для пасажирів, особливо у години пік, а також на зменшення транспортного навантаження через заміну маломістких маршруток на більш місткі, комфортні та екологічні автобуси.
У 2022 році наше підприємство поповнило автопарк вісьмома новими міськими та одним міжміським автобусами моделі ATAMAN. У 2023 році було придбано ще 10 таких автобусів. Це стало можливим завдяки фінансуванню з місцевого бюджету, а також завдяки участі в програмах підтримки муніципального транспорту.
Окремо відзначу нашу співпрацю з муніципалітетом міста Прага. У жовтні-листопаді 2024 року представники ХКП “Електротранс” брали участь у перемовинах і підготовці документів щодо передачі п’яти великогабаритних автобусів, які були надані як гуманітарна допомога. Наразі транспорт вже в Хмельницькому, однак його запуск на маршрути поки неможливий через чинні законодавчі обмеження. Йдеться про норму, яка забороняє використання транспортних засобів, отриманих у період воєнного стану як гуманітарна допомога, для перевезень. Ця проблема торкнулася багатьох громад по всій Україні. У Верховній Раді вже зареєстровано законопроєкт, який пройшов перше читання і був прийнятий за основу. Ми очікуємо його остаточного ухвалення, що дозволить ввести в експлуатацію ці автобуси та значно посилити транспортну спроможність міста.
— У зв’язку з мобілізацією до лав ЗСУ кадровий резерв підприємства, як і загалом критичної інфраструктури, скоротився. Як відомо, від березні цього року Кабмін своєю постановою дозволяє підприємствам, що обслуговують об’єкти критичної інфраструктури сектору системи життєзабезпечення, бронювати до 75% своїх працівників. Чи працює ця система бронювання на підприємстві?
— Так, дійсно, є така постанова КМУ. Однак ця норма переважно стосується підприємств сфери тепло-, водопостачання та управління побутовими відходами. Наше підприємство має право на бронювання до 50% військовозобов’язаних працівників.
Щодо кадрового забезпечення, попри впровадження гендерної політики та активне залучення жінок до роботи, функціонування окремих напрямів все ще значною мірою залежить від чоловіків. Загальна чисельність працівників перевищує 500 осіб, і поточний відсоток бронювання не дозволяє забезпечити захист усіх військовозобов’язаних. Внаслідок цього маємо значну кількість вакантних посад.
Ми у законний спосіб звертаємось до органів Міністерства оборони та військової адміністрації з проханням про перегляд квоти бронювання для нашого підприємства. Водночас наголошуємо: попри всі складнощі, пріоритетною залишається підтримка українського війська.
— Запущено проєкт з навчання жінок водійками комунального транспорту. Як відбувається навчання, скільки курсанток уже сіли за кермо? Чи виправдовує себе гендерна політика? Чи буде продовжено цей проєкт надалі?
— На базі нашого підприємства функціонує власна школа підготовки водіїв тролейбусів, на діяльність якої ми отримали відповідну ліцензію. Це дозволяє нам самостійно проводити навчання та формувати кадровий резерв під конкретні потреби підприємства.
Наразі триває черговий курс навчання на водіїв тролейбуса, і що особливо приємно — із шести курсантів четверо жінки. Вони активно опановують нову для себе професію, проходять теоретичну і практичну підготовку, стажуються під наглядом досвідчених наставників. Лише упродовж останніх восьми років ХКП “Електротранс” забезпечило навчання 28 водійок тролейбусів, 19 із них упродовж 2022-2024 років.
Це яскравий приклад того, як гендерна політика не лише декларується, а й реально впроваджується. Вона допомагає підприємству залучати нових фахівців у складних умовах кадрового дефіциту, а жінкам — здобути стабільну, соціально важливу та добре оплачувану професію.
Ми переконані, що така практика має майбутнє. І плануємо продовжувати цей проєкт, розширювати набір, залучати ще більше жінок, забезпечуючи їм якісне навчання та комфортні умови роботи. Адже сучасний громадський транспорт — це не лише про техніку, а й про цінності, рівні можливості та людяність.
— Чимало ваших колег нині перебувають у лавах Сил оборони. На жаль, Герої з передової повертаються на щиті у рідне місто. Як колектив підприємства вшановує пам’ять про колег, які віддали своє життя за Україну? Чи допомагаєте підрозділам, де нині служать ваші колеги?
— У нинішніх умовах ми всі усвідомлюємо важливість підтримки Збройних сил України. Крім того, ми постійно передаємо транспорт на потреби армії, здійснюємо перевезення за зверненнями військових частин та міської влади, а також беремо участь у будівництві фортифікаційних споруд. Окрім цього, працівники підприємства активно долучаються до волонтерських ініціатив. Нині 42 наших колеги захищають Україну в різних бойових підрозділах. І колектив підприємства постійно допомагає не лише тим бригадам, батальйонам, в яких служать наші хлопці, а й підрозділам Сил оборони, які дислоковані на території нашої громади. Ця допомога різноманітна: від транспортних засобів до військового обладнання, засобів РЕБ, продуктів тощо. До речі, ми на постійному зв’язку з підрозділами, по можливості намагаємося якнайшвидше виконувати запити. На жаль, п’ятеро Героїв, наших колег, віддали свої життя на Україну в боях з ворогом. Це наш біль, наша пам’ять, тому ніколи не забуваємо, якою є ціна кожного прожитого дня і майбутньої перемоги. І прагнемо працювати так, щоб місто стабільно розвивалось, тому надійно тримаємо тил і постійно допомагаємо нашим захисникам на фронті.
Розмовляла Тетяна Слободянюк